Lyssnandets pedagogik : etik och demokrati i pedagogiskt arbete
Författare | |
---|---|
Förlag | Liber |
Genre | Pedagogik |
Format | Häftad |
Språk | Svenska |
Antal sidor | 152 |
Vikt | 0 |
Utgiven | 2005-01-26 |
SAB | Eab.01 |
ISBN | 9789147052158 |
I Lyssnandets pedagogik beskriver Ann Åberg arbetet med att utveckla den pedagogiska praktiken i en förskola. Med hjälp av inspirerande exempel ur sin egen vardag beskriver författaren gruppens erfarenheter av förändringsarbetet. För att ge ett teoretiskt perspektiv på frågeställningarna har Hillevi Lenz Taguchi, lektor på lärarhögskolan i Stockholm, bjudits in som gästförfattare i boken. Resultatet är en rikt illustrerad bok som väver samman beskrivningar av ett konkret vardagsarbete med ett teoretiskt tänkande.
Läs mer
Denna andra upplaga av boken innehåller en helt ny del som handlar om hur lyssnandets pedagogik kan ta form tillsammans med de yngre barnen. I två kapitel gör Ann Åberg några nedslag i ett projektarbete på en yngrebarnsavdelning. I berättelsen beskrivs hur pedagogerna gör sig lyhörda för barnens egna prioriteringar och deras sätt att förstå världen. Boken vänder sig till blivande och yrkesverksamma förskollärare.
Om författarna
Ann Åberg är pedagogisk ledare och förskollärare.
Hillevi Lenz Taguchi är professor och biträdande avdelningsföreståndare på Avdelningen för förskollärarutbildning och förskoleforskning vid Stockholms universitet.
Läs mer
Denna andra upplaga av boken innehåller en helt ny del som handlar om hur lyssnandets pedagogik kan ta form tillsammans med de yngre barnen. I två kapitel gör Ann Åberg några nedslag i ett projektarbete på en yngrebarnsavdelning. I berättelsen beskrivs hur pedagogerna gör sig lyhörda för barnens egna prioriteringar och deras sätt att förstå världen. Boken vänder sig till blivande och yrkesverksamma förskollärare.
Om författarna
Ann Åberg är pedagogisk ledare och förskollärare.
Hillevi Lenz Taguchi är professor och biträdande avdelningsföreståndare på Avdelningen för förskollärarutbildning och förskoleforskning vid Stockholms universitet.