Perspektiv på förskolans historia
Författare | |
---|---|
Förlag | Studentlitteratur AB |
Genre | Pedagogik |
Format | Häftad |
Språk | Svenska |
Antal sidor | 172 |
Vikt | 0 |
Utgiven | 1995-01-01 |
ISBN | 9789144362410 |
<p class="htmlized">Vilka var drivkrafterna bakom förskolans framväxt i Sverige? Varifrån hämtades de pedagogiska idéerna och hur anpassade man dessa till svenska förhållanden? I denna bok beskriver författaren förutsättningarna för förskolans utveckling i Sverige. Bl.a. behandlas framväxten av nya utbildningar för omsorg och pedagogik, statens engagemang i förskolefrågorna och familjernas förhållande till institutionerna i det delade ansvaret för barnen. Den praktiska verksamheten med barnen lyfts fram och belyses med exempel. I en avslutande diskussion om förskolan som ett kvinnligt professionaliseringsprojekt tar författaren också upp frågan om vad det betytt för förskolans utveckling, form och innehåll att den är ett i det närmaste enkönat verksamhetsområde.
Boken är avsedd för förskollärar- och fritidspedagogutbildningarna. Den är också intressant för förskollärare och fritidspedagoger som vill få ett fördjupat historiskt perspektiv på sitt arbete.