Barns språkutveckling
Författare | |
---|---|
Förlag | Studentlitteratur AB |
Genre | Pedagogik |
Format | Häftad |
Språk | Svenska |
Antal sidor | 157 |
Vikt | 0 |
Utgiven | 1993-01-01 |
SAB | Eaaca |
ISBN | 9789144359618 |
I denna bok redovisas hur barnets förmåga att kommunicera i tal och skrift utvecklas från förskoleåldern till tonåren. Bokens inledande kapitel presenterar olika teorier som beskriver och förklarar hur barnets språk växer fram och utvecklas. Därefter introduceras grundläggande språkvetenskapliga begrepp samt ges en översikt över olika aspekter av språkutvecklingen. I detta sammanhang redogör författaren för den fonologiska, semantiska, grammatiska och pragmatiska utvecklingen. Dessutom behandlas läsutveckling, läsförståelse, läs- och skrivsvårigheter samt språk- och talstörning. Boken avslutas med förslag på hur barns tal- och skriftspråk kan stimuleras i förskola och skola.
Boken är avsedd för förskollärar- och grundskollärarutbildningarna. Den är också lämplig vid fortbildning av lärare verksamma inom förskola och skola.