Pedagogiskt ledarskap och pedagogisk ledning
Författare | |
---|---|
Medverkande | |
Förlag | Studentlitteratur AB |
Genre | Pedagogik |
Format | Danskt band |
Språk | Svenska |
Antal sidor | 174 |
Vikt | 334 gr |
Utgiven | 2024-08-06 |
SAB | Emia |
ISBN | 9789144184470 |
Pedagogiskt ledarskap i skola och förskola har åldrats på ett värdigt sätt. Trots sin aktningsvärda ålder är begreppet fortfarande livskraftigt och har definitivt inte förlorat sin aktualitet. Tvärtom – det är alltjämt älskat, ja nästan ihjälkramat.
Många texter har genom åren skrivits om det gäckande pedagogiska ledarskapet, men ofta på en övergripande och idealistisk nivå. Det som motiverar denna bok är dels ambitionen att återinföra pedagogiken i pedagogiskt ledarskap, dels att det har saknats mer professionsorienterade texter om skolledarens utmaningar och möjligheter. Det är en slags metodbok på vetenskaplig grund för skolledare som ger en översikt över olika tillvägagångssätt i en stundtals pressad vardag. Boken bidrar därför till en vetenskapligt och erfarenhetsmässigt grundad förståelse av pedagogiskt ledarskap och pedagogisk ledning och hur man kan hedra en komplex uppgift med stolthet och lust. Boken vänder sig till rektorer och andra skolledare liksom alla andra som är intresserade av pedagogiskt ledarskap och dess praktik.
Denna tredje upplaga är grundligt reviderad och många nya avsnitt har tillkommit utifrån 30 års erfarenhet av utbildning av skolledare och skolchefer.
Många texter har genom åren skrivits om det gäckande pedagogiska ledarskapet, men ofta på en övergripande och idealistisk nivå. Det som motiverar denna bok är dels ambitionen att återinföra pedagogiken i pedagogiskt ledarskap, dels att det har saknats mer professionsorienterade texter om skolledarens utmaningar och möjligheter. Det är en slags metodbok på vetenskaplig grund för skolledare som ger en översikt över olika tillvägagångssätt i en stundtals pressad vardag. Boken bidrar därför till en vetenskapligt och erfarenhetsmässigt grundad förståelse av pedagogiskt ledarskap och pedagogisk ledning och hur man kan hedra en komplex uppgift med stolthet och lust. Boken vänder sig till rektorer och andra skolledare liksom alla andra som är intresserade av pedagogiskt ledarskap och dess praktik.
Denna tredje upplaga är grundligt reviderad och många nya avsnitt har tillkommit utifrån 30 års erfarenhet av utbildning av skolledare och skolchefer.