Att tänka vetenskapligt om skolan
Författare | |
---|---|
Medverkande | |
Förlag | Studentlitteratur AB |
Genre | Pedagogik |
Format | Häftad |
Språk | Svenska |
Antal sidor | 257 |
Vikt | 380 gr |
Utgiven | 2024-05-30 |
SAB | Eab |
ISBN | 9789144182902 |
Utbildningsvetenskap är ett samlingsbegrepp som innefattar olika vetenskapliga traditioner, med olika typer av kunskapssyn. En skola på vetenskaplig grund kan därför betyda helt olika saker, beroende på om vi utgår från positivism, en tolkande eller en kritisk forskningstradition.
Att tänka vetenskapligt om skolan syftar till att utveckla läsarens forskningslitteracitet. Den ägnar särskild uppmärksamhet åt evidensrörelsen som utifrån positivistiska antaganden fått ett allt större inflytande på skolan under senare år. Författaren menar att evidensrörelsen har vitaliserat diskussionen om skolan, men pekar också på problem inom denna rörelse. Problem som har att göra med att: a) sammanställa forskning, b) överföra forskningsresultat till skolan och c) göra resultaten relevanta för skolan. Författaren föreslår pragmatismen som en möjlig väg för att övervinna positivismens och också andra forskningstraditioners svagheter, utan att förkasta deras möjligheter.
Boken riktar sig till en akademisk publik, särskilt studenter på olika lärarutbildningar. Även verksamma lärare och skolledare har nytta av boken i det viktiga arbetet att stärka skolans vetenskapliga grund.
Att tänka vetenskapligt om skolan syftar till att utveckla läsarens forskningslitteracitet. Den ägnar särskild uppmärksamhet åt evidensrörelsen som utifrån positivistiska antaganden fått ett allt större inflytande på skolan under senare år. Författaren menar att evidensrörelsen har vitaliserat diskussionen om skolan, men pekar också på problem inom denna rörelse. Problem som har att göra med att: a) sammanställa forskning, b) överföra forskningsresultat till skolan och c) göra resultaten relevanta för skolan. Författaren föreslår pragmatismen som en möjlig väg för att övervinna positivismens och också andra forskningstraditioners svagheter, utan att förkasta deras möjligheter.
Boken riktar sig till en akademisk publik, särskilt studenter på olika lärarutbildningar. Även verksamma lärare och skolledare har nytta av boken i det viktiga arbetet att stärka skolans vetenskapliga grund.