Krumelurkul 3 Läsa mera Läsebok
Författare | |
---|---|
Medverkande | |
Förlag | Studentlitteratur AB |
Genre | Språk (inkl. lexikon, parlörer och ordböcker) |
Format | Flexband |
Språk | Svenska |
Antal sidor | 160 |
Vikt | 474 gr |
Utgiven | 2024-08-01 |
SAB | Fc |
ISBN | 9789144179490 |
– väck läslusten redan från start
I Krumelurkul får vi följa vännerna Otis och Luna som bor i samma hus, Otis på första våningen och Luna på nionde. De har varit kompisar sedan de var små. Torsten Bengtssons underfundiga texter förvandlar vardagliga händelser till spännande äventyr med mycket värme och stor igenkänning.
Läseboken består av tolv separata berättelser, uppdelade på 24 kapitel. Varje historia löper över två kapitel och spännande cliffhangers driver läsandet framåt. För varje ny berättelse har du möjlighet att fånga elevernas intresse på nytt. I början av läsebokens försvinner Lunas ödla Örjan. I bokens illustrationer får eleverna ledtrådar till var Örjan för tillfället gömmer sig, medan Otis och Luna fortfarande svävar i ovisshet. Klassen samlas kring högläsning av berättelsen och får en gemensam läsupplevelse med samtal om ord, begrepp och textens innehåll. Därefter följer enskild lästräning på elevens egen nivå.
De skönlitterära texterna i Krumelurkul finns på tre nivåer: Läsa lätt, Läsa mera och Läsa vidare. Läsa vidare är också den originaltext som klassen läser gemensamt. Förberedda genomgångar som presenterar ord och begrepp i texter underlättar förförståelsen. Textens innehåll tillsammans med bilderna ger en gemensam läsupplevelse och underlag för samtal. Genom det gemensamma läsandet guidas eleverna in i den enskilda läsningen på rätt nivå.
Läsa lätt är den enklaste nivån, för de elever som behöver en bearbetad text med mindre textmängd. Texten består av enkla meningar med övervägande rak ordföljd. Progressionen är långsam.
Läsa mera är mellannivån, med en kortare, bearbetad text, för de elever som läser med visst flyt och behöver träna mer. Meningarna är varierade och har mestadels rak ordföljd. Även på denna nivå är det en genomtänkt progression.
Läsa vidare-nivån är riktad till elever som har kommit långt i sin läsutveckling och läser med gott flyt. Denna bok är också den som klassen läser gemensamt. Den skönlitterära texten utmanar eleverna på flera sätt.
Läsa mera
• tydlig koppling mellan text och bild
• bearbetad text med något större textmängd
• genomtänkt progression
I Krumelurkul får vi följa vännerna Otis och Luna som bor i samma hus, Otis på första våningen och Luna på nionde. De har varit kompisar sedan de var små. Torsten Bengtssons underfundiga texter förvandlar vardagliga händelser till spännande äventyr med mycket värme och stor igenkänning.
Läseboken består av tolv separata berättelser, uppdelade på 24 kapitel. Varje historia löper över två kapitel och spännande cliffhangers driver läsandet framåt. För varje ny berättelse har du möjlighet att fånga elevernas intresse på nytt. I början av läsebokens försvinner Lunas ödla Örjan. I bokens illustrationer får eleverna ledtrådar till var Örjan för tillfället gömmer sig, medan Otis och Luna fortfarande svävar i ovisshet. Klassen samlas kring högläsning av berättelsen och får en gemensam läsupplevelse med samtal om ord, begrepp och textens innehåll. Därefter följer enskild lästräning på elevens egen nivå.
De skönlitterära texterna i Krumelurkul finns på tre nivåer: Läsa lätt, Läsa mera och Läsa vidare. Läsa vidare är också den originaltext som klassen läser gemensamt. Förberedda genomgångar som presenterar ord och begrepp i texter underlättar förförståelsen. Textens innehåll tillsammans med bilderna ger en gemensam läsupplevelse och underlag för samtal. Genom det gemensamma läsandet guidas eleverna in i den enskilda läsningen på rätt nivå.
Läsa lätt är den enklaste nivån, för de elever som behöver en bearbetad text med mindre textmängd. Texten består av enkla meningar med övervägande rak ordföljd. Progressionen är långsam.
Läsa mera är mellannivån, med en kortare, bearbetad text, för de elever som läser med visst flyt och behöver träna mer. Meningarna är varierade och har mestadels rak ordföljd. Även på denna nivå är det en genomtänkt progression.
Läsa vidare-nivån är riktad till elever som har kommit långt i sin läsutveckling och läser med gott flyt. Denna bok är också den som klassen läser gemensamt. Den skönlitterära texten utmanar eleverna på flera sätt.
Läsa mera
• tydlig koppling mellan text och bild
• bearbetad text med något större textmängd
• genomtänkt progression