Läsförståelse Gul Lättläst
Författare | |
---|---|
Medverkande | |
Förlag | Studentlitteratur AB |
Genre | Språk (inkl. lexikon, parlörer och ordböcker) |
Format | Häftad |
Språk | Svenska |
Antal sidor | 48 |
Vikt | 208 gr |
Utgiven | 2024-02-21 |
SAB | Fc |
ISBN | 9789144176352 |
Läsförståelse Gul Lättläst är avsedd för åk 4.
I Läsförståelse Gul Lättläst möter dina elever samma texter som i Läsförståelse Gul. Texterna är lättlästa och kombineras med bearbetade och anpassade uppgifter där eleverna får söka information i texten, läsa mellan raderna och reflektera utifrån egna erfarenheter.
Texterna är lättlästbearbetade vilket bland annat innebär:
• mindre textmängd
• kortare rader, meningar och ord
• större radavstånd vilket gör ett luftigare intryck
• typsnitt med seriffer för att underlätta avkodningen
• sidans layout sätter fokus på läsningen
Uppgifterna i boken är bearbetade och anpassade för elever som behöver mycket stöd och anpassad arbetsmängd. De får öva på att hitta svaren i texten, mellan raderna samt att använda egna erfarenheter i kreativa uppgifter. I Läsförståelse Gul Lättläst är det mer skrivutrymme till varje uppgift. Att man skriver i boken underlättar för eleven, då alla svar är samlade på en sida.
Bokens innehåll kan i korthet beskrivas så här:
• exempel på genrer i boken är berättelse, faktatext (NO och SO), myt, insändare och repotage
• tecknade illustrationer
• A-uppgifter där eleven söker svar i texten och formulerar egna svar
• B-uppgifter där frågorna utmanar eleven att läsa mellan raderna och/eller dra slutsatser utifrån olika ledtrådar i texten
• C-uppgifter där eleven får reflektera och använda sina egna erfarenheter i svaren
Facit med både ”rätta svar” och exempelsvar finns under fliken Extramaterial.
I Läsförståelse Gul Lättläst möter dina elever samma texter som i Läsförståelse Gul. Texterna är lättlästa och kombineras med bearbetade och anpassade uppgifter där eleverna får söka information i texten, läsa mellan raderna och reflektera utifrån egna erfarenheter.
Texterna är lättlästbearbetade vilket bland annat innebär:
• mindre textmängd
• kortare rader, meningar och ord
• större radavstånd vilket gör ett luftigare intryck
• typsnitt med seriffer för att underlätta avkodningen
• sidans layout sätter fokus på läsningen
Uppgifterna i boken är bearbetade och anpassade för elever som behöver mycket stöd och anpassad arbetsmängd. De får öva på att hitta svaren i texten, mellan raderna samt att använda egna erfarenheter i kreativa uppgifter. I Läsförståelse Gul Lättläst är det mer skrivutrymme till varje uppgift. Att man skriver i boken underlättar för eleven, då alla svar är samlade på en sida.
Bokens innehåll kan i korthet beskrivas så här:
• exempel på genrer i boken är berättelse, faktatext (NO och SO), myt, insändare och repotage
• tecknade illustrationer
• A-uppgifter där eleven söker svar i texten och formulerar egna svar
• B-uppgifter där frågorna utmanar eleven att läsa mellan raderna och/eller dra slutsatser utifrån olika ledtrådar i texten
• C-uppgifter där eleven får reflektera och använda sina egna erfarenheter i svaren
Facit med både ”rätta svar” och exempelsvar finns under fliken Extramaterial.