Skrivutveckling i gymnasiet : kritiskt och analytiskt textarbete
Författare | |
---|---|
Förlag | Studentlitteratur AB |
Genre | Pedagogik |
Format | Häftad |
Språk | Svenska |
Antal sidor | 216 |
Vikt | 340 gr |
Utgiven | 2024-07-04 |
SAB | Eabf |
ISBN | 9789144160078 |
Svenskämnet har ett ansvar för att utveckla elevernas kritiska och analytiska medvetenhet. De nya ämnesplanerna för gymnasiet ger stora möjligheter för deras lärare att ta ett helhetsgrepp på svenskämnet och att arbeta med elevernas skrivutveckling i sann progression.
Författaren beskriver hur lärare kan integrera svenskämnets innehåll, språk och litteratur, och utifrån denna integrering lägga upp undervisningen i det formella skrivandet. I boken besvaras exempelvis frågor som: Hur arbetar du i progression med olika typer av formella texter? Hur undervisar du för att eleverna ska kunna skriva utförliga, välutvecklade och nyanserade texter? Hur tränas begreppsutredningar och definitioner? Och hur uppövar du elevernas kritiska och analytiska medvetenhet så att de står rustade för samtida och framtida samhällsliv?
Skrivutveckling i gymnasiet riktar sig till svensklärare och ämneslärarstudenter i svenska, men kan också ge inspiration till lärare i grundskolans senare år. Efter varje kapitel finns övningar som kan göras i grupp eller enskilt, som eftertanke eller som stöd vid planeringen av olika undervisningsmoment.
Författaren beskriver hur lärare kan integrera svenskämnets innehåll, språk och litteratur, och utifrån denna integrering lägga upp undervisningen i det formella skrivandet. I boken besvaras exempelvis frågor som: Hur arbetar du i progression med olika typer av formella texter? Hur undervisar du för att eleverna ska kunna skriva utförliga, välutvecklade och nyanserade texter? Hur tränas begreppsutredningar och definitioner? Och hur uppövar du elevernas kritiska och analytiska medvetenhet så att de står rustade för samtida och framtida samhällsliv?
Skrivutveckling i gymnasiet riktar sig till svensklärare och ämneslärarstudenter i svenska, men kan också ge inspiration till lärare i grundskolans senare år. Efter varje kapitel finns övningar som kan göras i grupp eller enskilt, som eftertanke eller som stöd vid planeringen av olika undervisningsmoment.