Kunskapskriterier och kunskapsprogression : genom det svenska utbildningssystemet
Författare | |
---|---|
Medverkande | |
Förlag | Studentlitteratur AB |
Genre | Pedagogik |
Format | Häftad |
Språk | Svenska |
Antal sidor | 312 |
Vikt | 456 gr |
Utgiven | 2024-05-28 |
SAB | Eab |
ISBN | 9789144157825 |
Vad syftar utbildning till, och hur vet man att den studerande har uppnått det som var avsikten med studierna? Den här boken närmar sig sådana frågor med utgångspunkt i en studie av kunskapskriterier och kunskapsprogression genom det svenska utbildningssystemet, från grundskola till forskarutbildning.
Utifrån intervjuer med lärare och sakkunniga beskriver författarna vilka överväganden som görs när kunskapskriterier formaliseras och realiseras i undervisning. Dessutom görs en omfattande genomgång av taxonomier, vilket ger underlag till ett antal särskiljande definitioner av progression och vad som kan avses med begreppet kunskapsprogression.
Antologins breda anslag gör den angelägen för var och en med intresse för kunskapsfrågor. Den vänder sig till verksamma inom högre utbildning, lärare i grund- och gymnasieskolan, lärarstuderande och utbildningsadministratörer.
Utifrån intervjuer med lärare och sakkunniga beskriver författarna vilka överväganden som görs när kunskapskriterier formaliseras och realiseras i undervisning. Dessutom görs en omfattande genomgång av taxonomier, vilket ger underlag till ett antal särskiljande definitioner av progression och vad som kan avses med begreppet kunskapsprogression.
Antologins breda anslag gör den angelägen för var och en med intresse för kunskapsfrågor. Den vänder sig till verksamma inom högre utbildning, lärare i grund- och gymnasieskolan, lärarstuderande och utbildningsadministratörer.