Perspektiv på skola i ett nytt utbildningslandskap : utmaningar och möjligheter mellan teori och praktik
Författare | |
---|---|
Förlag | Studentlitteratur AB |
Genre | Pedagogik |
Format | Häftad |
Språk | Svenska |
Antal sidor | 219 |
Vikt | 406 gr |
Utgiven | 2022-05-03 |
SAB | Em-c |
ISBN | 9789144154596 |
Den här boken handlar om att rusta blivande och verksamma lärare i vetenskapligt tänkande. Det innebär bland annat att förstå vad en teori är men också hur teori kan tjäna verksamma lärare och gynna den pedagogiska praktiken. Boken fokuserar på det multikulturella klassrummet och syftar till att förbereda för möten med en skola med många elever med utländsk bakgrund. Detta görs genom verksamhetsnära beskrivningar av betydelse för det som sker och kan ske i undervisningspraktiken, samt genom att sätta in dessa beskrivningar i ett teoretiskt ramverk. Därmed kan bokens kunskapsbidrag också bli en del i den progression som behövs för att studenterna ska klara det självständiga examensarbetet i utbildningens slutfas.
Boken är tänkt att skildra vad som kan möta lärarstudenter i den verksamhetsförlagda delen av utbildningen (VFU) och som färdiga lärare. Boken kan med fördel även användas i andra kurser än VFUkurserna och den kan också ge viktiga insikter till verksamma lärare och alla som har att besluta om skola.
Boken är tänkt att skildra vad som kan möta lärarstudenter i den verksamhetsförlagda delen av utbildningen (VFU) och som färdiga lärare. Boken kan med fördel även användas i andra kurser än VFUkurserna och den kan också ge viktiga insikter till verksamma lärare och alla som har att besluta om skola.