Svenskämnets retorik - Handbok för lärare
Författare | |
---|---|
Förlag | Studentlitteratur AB |
Genre | Språk (inkl. lexikon, parlörer och ordböcker) |
Format | Häftad |
Språk | Svenska |
Antal sidor | 254 |
Vikt | 377 gr |
Utgiven | 2023-04-21 |
SAB | F.063 |
ISBN | 9789144153957 |
I centrum för all undervisning står vår kommunikativa förmåga som en förutsättning för att utvecklas och lära i samspel med andra. Detta är demokratiskt viktigt – det är en färdighet för alla medborgare. Ett tema i den här boken är just vad retoriken kan bidra med till en demokratisk medborgarbildning. Retoriken handlar ju i grunden om människan som en tänkande och handlande varelse.
Retorik är obligatoriskt inom svenskämnet på gymnasiet. Också i grundskolan arbetar eleverna systematiskt med att tala och skriva liksom att reflektera över språkets former och bruk. Författarna till den här boken visar hur retoriken även kan fungera sammanhållande mellan svenskämnets kommunikativa färdigheter: samtala, tala, skriva och läsa. Genom att utnyttja retoriska begrepp och övningsformer kan alla dessa moment stödja varandra. Avslutningsvis presenterar de retoriken som en didaktisk konst, som ger ett språk och en metod även för yrkesrollen som lärare.
Svenskämnets retorik riktar sig i första hand till lärarstudenter och lärare i svenska och svenska som andraspråk som strävar efter en kommunikativ och dialogisk undervisning.
Retorik är obligatoriskt inom svenskämnet på gymnasiet. Också i grundskolan arbetar eleverna systematiskt med att tala och skriva liksom att reflektera över språkets former och bruk. Författarna till den här boken visar hur retoriken även kan fungera sammanhållande mellan svenskämnets kommunikativa färdigheter: samtala, tala, skriva och läsa. Genom att utnyttja retoriska begrepp och övningsformer kan alla dessa moment stödja varandra. Avslutningsvis presenterar de retoriken som en didaktisk konst, som ger ett språk och en metod även för yrkesrollen som lärare.
Svenskämnets retorik riktar sig i första hand till lärarstudenter och lärare i svenska och svenska som andraspråk som strävar efter en kommunikativ och dialogisk undervisning.