Ledarskap i klassrummet : undervisningskvalitet från teori till praktik

Ledarskap i klassrummet : undervisningskvalitet från teori till praktik
Författare
Medverkande
Förlag Studentlitteratur AB
GenrePedagogik
FormatHäftad
SpråkSvenska
Antal sidor272
Vikt590 gr
Utgiven2022-03-01
SABEab
ISBN 9789144152288
Forskning visar att ett gott ledarskap i klassrummet och goda relationer mellan lärare och elever höjer undervisningskvaliteten och utvecklar elevers kunskaper. Det goda ledarskapet kräver både övning och organisatoriskt stöd.

Den här boken om ledarskap i klassrummet består av två delar. Den första delen fokuserar på hur lärar–elev-interaktionen på olika sätt främjar elevers motivation, ämneskunskaper och sociala lärande. Den andra delen visar hur skolan som organisation kan stödja lärarnas arbete med att utveckla god klassrumspraktik.

Med utgångspunkt i forskningsprojektet Classroom interaction for enhanced student learning (CIESL) presenteras ny kunskap om ledarskap i klassrummet, klassrumsinteraktioner, undervisningskvalitet, professionsutveckling och hur skolan som organisation kan stödja lärarna i sin klassrumspraktik. I boken omsätts forskning och teori i praktisk tillämpning i klassrummet.

Ledarskap i klassrummet vänder sig till blivande och verksamma lärare, men även till forskare inom relevanta områden.