Kooperativt lärande i praktiken : grupputveckling och ledarskap
Författare | |
---|---|
Förlag | Studentlitteratur AB |
Genre | Pedagogik |
Format | Kartonnage |
Språk | Svenska |
Antal sidor | 82 |
Vikt | 588 gr |
Utgiven | 2021-08-09 |
SAB | E |
ISBN | 9789144151854 |
Handboken är ett praktiskt stöd för dig som vill ta nya steg i kooperativt lärande och utveckla en demokratisk undervisning, där elever får flera verktyg för att lyckas i sitt lärande. Boken fokuserar på lärarens pedagogiska upp-drag att utveckla sina elever att bli mer effektiva i sina samarbeten med andra. Boken fördjupar dina kunskaper i att kunna använda kooperativt lärande i varierande situationer för att stärka elevernas lärande. Kooperativt lärande görs bäst tillsammans med kollegor - därför får du i boken även ta del av tips och strategier för att tillsammans med dina kollegor göra metodiken till er egen.
Handboken riktar sig till grundskolans alla lärare som är intresserade av grupputveckling och ledarskap och är skriven av Niclas Fohlin och Jennie Wilson. De har båda stor erfarenhet av att arbeta med kooperativt lärande och anlitas flitigt för kurser och workshoppar inom ämnet. De har även skrivit Kooperativt lärande i praktiken Handbok för lärare i grundskolan, som den här handboken bygger vidare på, samt den mer teoretiska boken, Grundbok i kooperativt lärande.
Mer om den tryckta boken
Den tryckta handboken är tänkt att ge lärare som kommit i gång med kooperativt lärande praktiskt stöd att ta nästa steg, fördjupa lärandet och utveckla grupper. Boken består av tre delar samt digitala resurser. Första delen handlar om hur du som ledare kan arbeta gruppstärkande. I den andra delen presenteras 20 nya praktiska strukturer som kan användas för att stärka lärandet i par, grupp och klass. I den avslutande delen finns stöd och resurser för att implementera kooperativt lärande på din skola.
Varje struktur beskrivs på ett uppslag med följande rubriker:
• Grundprinciper
• Användningsområden
• Material och förberedelser
• Arbetsgång
• Gå vidare/Variation
Läraren kan vid sin planering snabbt se vad som gäller för olika strukturer; lämpliga användningsområden, vad målet är, vilka förberedelser som behövs och hur själva övningen går till. Här finns också information om vilka mallar som finns bland de digitala resurserna som läraren kan skriva ut och använda för att underlätta sitt arbete.
Mer om de digitala resurserna
De digitala resurserna som medföljer den tryckta handboken består av förklarande filmer och mallar av olika slag. I filmerna berättar författarna till boken till exempel om att skapa grupper för lärande, att använda elevers frågor i undervisningen och att fördjupa lärandet genom samtal. Läraren sparar också tid genom att allt material som behövs, utöver själva stoffet till arbetet, finns att ladda ner och skriva ut, till exempel mallar för planering, reflektion, utvärdering och strukturkort.
Handboken riktar sig till grundskolans alla lärare som är intresserade av grupputveckling och ledarskap och är skriven av Niclas Fohlin och Jennie Wilson. De har båda stor erfarenhet av att arbeta med kooperativt lärande och anlitas flitigt för kurser och workshoppar inom ämnet. De har även skrivit Kooperativt lärande i praktiken Handbok för lärare i grundskolan, som den här handboken bygger vidare på, samt den mer teoretiska boken, Grundbok i kooperativt lärande.
Mer om den tryckta boken
Den tryckta handboken är tänkt att ge lärare som kommit i gång med kooperativt lärande praktiskt stöd att ta nästa steg, fördjupa lärandet och utveckla grupper. Boken består av tre delar samt digitala resurser. Första delen handlar om hur du som ledare kan arbeta gruppstärkande. I den andra delen presenteras 20 nya praktiska strukturer som kan användas för att stärka lärandet i par, grupp och klass. I den avslutande delen finns stöd och resurser för att implementera kooperativt lärande på din skola.
Varje struktur beskrivs på ett uppslag med följande rubriker:
• Grundprinciper
• Användningsområden
• Material och förberedelser
• Arbetsgång
• Gå vidare/Variation
Läraren kan vid sin planering snabbt se vad som gäller för olika strukturer; lämpliga användningsområden, vad målet är, vilka förberedelser som behövs och hur själva övningen går till. Här finns också information om vilka mallar som finns bland de digitala resurserna som läraren kan skriva ut och använda för att underlätta sitt arbete.
Mer om de digitala resurserna
De digitala resurserna som medföljer den tryckta handboken består av förklarande filmer och mallar av olika slag. I filmerna berättar författarna till boken till exempel om att skapa grupper för lärande, att använda elevers frågor i undervisningen och att fördjupa lärandet genom samtal. Läraren sparar också tid genom att allt material som behövs, utöver själva stoffet till arbetet, finns att ladda ner och skriva ut, till exempel mallar för planering, reflektion, utvärdering och strukturkort.