Skolförbättring genom aktioner - Verksamheter i skola, förskola och fritidshem möter forskning
Författare | |
---|---|
Förlag | Studentlitteratur AB |
Genre | Pedagogik |
Format | Danskt band |
Språk | Svenska |
Antal sidor | 192 |
Vikt | 306 gr |
Utgiven | 2021-02-15 |
SAB | Ea |
ISBN | 9789144149905 |
Det räcker inte med att prata om förändringar för att få till konkreta förbättringar i skolan. Lärare och rektorer behöver också pröva nya sätt att agera och handla. Uttryckt på annat sätt, det behövs systematiska och genomtänkta aktioner i skolan.
Den här boken erbjuder konkreta och inspirerande beskrivningar av systematiska aktioner som genomförts i skolor, förskolor och i fritidshem. Exemplen är hämtade från rikt varierade lokalsamhällen och från skilda tidsperioder. Olika forskningsstrategier diskuteras där aktionsforskning sätts i förgrunden och samverkan mellan lärare, skolledare och forskare lyfts fram. Framtida aktioner för att förbättra skolors verksamhet diskuteras, liksom förutsättningarna för kvalificerat pedagogiskt arbete.
Skolförbättring genom aktioner riktar sig till verksamma lärare och skolledare, men boken är även användbar inom pedagogisk grundutbildning då den ger bra ingångar till att stärka skolprofessionernas vetenskapliga grund.
"För att skapa en hållbarhet och långsiktighet i skolors förbättringsarbete vill vi med denna bok stimulera förskollärare, lärare, fritidspedagoger och rektorer att bli delaktiga i att öka kunskapen om skola och undervisning och använda denna kunskap som grund för förbättringar.”
Den här boken erbjuder konkreta och inspirerande beskrivningar av systematiska aktioner som genomförts i skolor, förskolor och i fritidshem. Exemplen är hämtade från rikt varierade lokalsamhällen och från skilda tidsperioder. Olika forskningsstrategier diskuteras där aktionsforskning sätts i förgrunden och samverkan mellan lärare, skolledare och forskare lyfts fram. Framtida aktioner för att förbättra skolors verksamhet diskuteras, liksom förutsättningarna för kvalificerat pedagogiskt arbete.
Skolförbättring genom aktioner riktar sig till verksamma lärare och skolledare, men boken är även användbar inom pedagogisk grundutbildning då den ger bra ingångar till att stärka skolprofessionernas vetenskapliga grund.
"För att skapa en hållbarhet och långsiktighet i skolors förbättringsarbete vill vi med denna bok stimulera förskollärare, lärare, fritidspedagoger och rektorer att bli delaktiga i att öka kunskapen om skola och undervisning och använda denna kunskap som grund för förbättringar.”