Organisationer och kommunikation
Författare | |
---|---|
Medverkande | |
Förlag | Studentlitteratur AB |
Genre | Management |
Format | Häftad |
Språk | Svenska |
Antal sidor | 292 |
Vikt | 420 gr |
Utgiven | 2021-03-04 |
SAB | Q |
ISBN | 9789144139739 |
Det här är en bok om organisationer. Om att alla organisationer har mål och syften, medlemmar, strukturer och en identitet, men att det trots det finns en hel del som skiljer dem åt. Förutsättningarna för en miljöorganisation är inte desamma som för ett företag, som i sin tur har andra förutsättningar än en region.
Det här är också en bok om kommunikation. Om att organisationer använder sig av kommunikation för att samordna sina aktiviteter, påverka opinioner, bygga varumärken, rekrytera medlemmar och mycket annat som hör verksamheten till. Men eftersom villkoren för organisationer skiljer sig åt, skiljer sig också motiven kring hur, när, vad och med vem organisationer kommunicerar.
Organisationer och kommunikation är skriven av ledande svenska forskare och handlar om våra vanligaste organisationer som myndigheter, företag och intresseorganisationer, men också hybrider som universitet, statliga bolag och nätverksrörelser. Boken vänder sig till studenter som studerar medie- och kommunikationsvetenskap men är relevant även för studenter inom företagsekonomi, offentlig förvaltning, sociologi och andra ämnen där organisationer och kommunikation är viktiga områden. Den är också läsvärd för personer som arbetar i organisationer och vill förstå förutsättningarna för sin verksamhets kommunikation.
Det här är också en bok om kommunikation. Om att organisationer använder sig av kommunikation för att samordna sina aktiviteter, påverka opinioner, bygga varumärken, rekrytera medlemmar och mycket annat som hör verksamheten till. Men eftersom villkoren för organisationer skiljer sig åt, skiljer sig också motiven kring hur, när, vad och med vem organisationer kommunicerar.
Organisationer och kommunikation är skriven av ledande svenska forskare och handlar om våra vanligaste organisationer som myndigheter, företag och intresseorganisationer, men också hybrider som universitet, statliga bolag och nätverksrörelser. Boken vänder sig till studenter som studerar medie- och kommunikationsvetenskap men är relevant även för studenter inom företagsekonomi, offentlig förvaltning, sociologi och andra ämnen där organisationer och kommunikation är viktiga områden. Den är också läsvärd för personer som arbetar i organisationer och vill förstå förutsättningarna för sin verksamhets kommunikation.