Leda professionellt lärande : utifrån adaptiv kompetens
Författare | |
---|---|
Medverkande | |
Förlag | Studentlitteratur AB |
Genre | Pedagogik |
Format | Flexband |
Språk | Svenska |
Antal sidor | 314 |
Vikt | 591 gr |
Utgiven | 2020-10-27 |
SAB | Emia |
ISBN | 9789144139685 |
Det finns många användbara teorier, modeller och verktyg till hands för den som leder professionellt lärande i skolan. Att leda professionellt lärande är emellertid inte enbart en fråga om att tillämpa ett beprövat eller vetenskapligt grundat tillvägagångssätt. Det krävs något mer, nämligen en adaptiv förmåga eller kompetens som verkar via relationer och som grundar lärprocessen i dess specifika sammanhang.
Leda professionellt lärande är en handbok som hjälper läsaren att förstå och utveckla adaptiv kompetens – både för egen del och hos andra. Kompetensen åskådliggörs med hjälp av ett träd där rötterna representerar grundläggande egenskaper och förhållningssätt, där aktörskap, undersökande hållning, metakognitivt och systemiskt tänkande utgör några av nyckelbegreppen. Trädets krona eller lövverk representerar i sin tur handlingsnivån och beskriver hur lärledare går tillväga för att ringa in lärprocessens syfte och fokus, bedriva ett undersökande arbete samt åstadkomma effektiva lärprocesser.
Boken vänder sig till lärare och skolledare med ansvar för att leda professionellt lärande.
Leda professionellt lärande är en handbok som hjälper läsaren att förstå och utveckla adaptiv kompetens – både för egen del och hos andra. Kompetensen åskådliggörs med hjälp av ett träd där rötterna representerar grundläggande egenskaper och förhållningssätt, där aktörskap, undersökande hållning, metakognitivt och systemiskt tänkande utgör några av nyckelbegreppen. Trädets krona eller lövverk representerar i sin tur handlingsnivån och beskriver hur lärledare går tillväga för att ringa in lärprocessens syfte och fokus, bedriva ett undersökande arbete samt åstadkomma effektiva lärprocesser.
Boken vänder sig till lärare och skolledare med ansvar för att leda professionellt lärande.