Undervisningsmetoder
Författare | |
---|---|
Förlag | Studentlitteratur AB |
Genre | Pedagogik |
Format | Häftad |
Språk | Svenska |
Antal sidor | 209 |
Vikt | 400 gr |
Utgiven | 2021-04-09 |
SAB | Eab |
ISBN | 9789144136486 |
För att bli skicklig som lärare räcker det inte med ämneskunskaper. Det gäller att också ha kunskap om olika undervisningsmetoder – annars står man sig slätt i vardagen i klassrummet. Denna bok öppnar dörrar till en mångfald metoder och undervisningsideal.
Förutom att ge konturerna till olika bildningsideal genom tiderna tar boken med dig som läsare på en färd genom delar av den västerländska undervisningens historia. Där träffar du på Platon, Comenius, Rousseau, Dewey, Montessori, Steiner, Freinet och många andra klassiker. Du får glimtar av vissa undervisningsmetoder som de
utvecklat och som fungerar väl också i dagens skola.
Dessutom tar författaren med dig tillbaka till nutiden och till olika klassrum där lärare står inför diverse dilemman. I anslutning till detta får du ta del av metoder som avser att lösa lärares problem, men också de senaste forskningsrönen inom didaktisk och pedagogisk forskning. I slutet av boken finns ett stöd för att skapa de grundläggande dragen till en egen och personlig praxisteori.
Metoderna som presenteras i boken har relevans för alla typer av lärare, både klasslärare och lärare i olika ämnen på högstadiet och i gymnasieskolan. Även de som undervisar vuxenstuderande kan hämta inspiration och tips från boken.
Förutom att ge konturerna till olika bildningsideal genom tiderna tar boken med dig som läsare på en färd genom delar av den västerländska undervisningens historia. Där träffar du på Platon, Comenius, Rousseau, Dewey, Montessori, Steiner, Freinet och många andra klassiker. Du får glimtar av vissa undervisningsmetoder som de
utvecklat och som fungerar väl också i dagens skola.
Dessutom tar författaren med dig tillbaka till nutiden och till olika klassrum där lärare står inför diverse dilemman. I anslutning till detta får du ta del av metoder som avser att lösa lärares problem, men också de senaste forskningsrönen inom didaktisk och pedagogisk forskning. I slutet av boken finns ett stöd för att skapa de grundläggande dragen till en egen och personlig praxisteori.
Metoderna som presenteras i boken har relevans för alla typer av lärare, både klasslärare och lärare i olika ämnen på högstadiet och i gymnasieskolan. Även de som undervisar vuxenstuderande kan hämta inspiration och tips från boken.