Leda förskolan - praktika för rektorer
Författare | |
---|---|
Förlag | Studentlitteratur AB |
Genre | Pedagogik |
Format | Flexband |
Språk | Svenska |
Antal sidor | 216 |
Vikt | 509 gr |
Utgiven | 2021-02-23 |
SAB | Eab.01 |
ISBN | 9789144134963 |
Förskoleverksamheten är under stark förändring och rektorer behöver fördjupade kunskaper för att leda förskolans pedagogiska utveckling. Med utgångspunkt i forskning och praktiska exempel beskriver den här boken hur vi förbättrar kvaliteten i förskolans pedagogiska och didaktiska verksamhet. Den innehåller följande delar:
- Förskolans historia och pedagogiska tradition
- Förskolans styrdokument och didaktik
- Pedagogisk samverkan med andra skolformer samt övergångar
- Kompetensförsörjning och andra grundläggande system som schemaläggning, arbetsfördelning, miljö och lokaler
- Systematiskt kvalitetsarbete och andra ledningssystem på förskolan
Leda förskolan är tänkt som en praktika - ett handfast verktyg för den som ska leda utveckling - och svarar mot de behov som författarna ofta möter i personalledning, handledning, förbättringsarbete och forskningsintervjuer. Boken vänder sig till rektorer och biträdande rektorer i rektorsutbildningen samt rektorer, biträdande rektorer, förvaltningsledningar och arbetslagsledare i verksamhet som har ledaransvar inom förskolan. Varje kapitel avslutas med förslag till utvecklingsarbete samt rekommendationer till fördjupande läsning.
- Förskolans historia och pedagogiska tradition
- Förskolans styrdokument och didaktik
- Pedagogisk samverkan med andra skolformer samt övergångar
- Kompetensförsörjning och andra grundläggande system som schemaläggning, arbetsfördelning, miljö och lokaler
- Systematiskt kvalitetsarbete och andra ledningssystem på förskolan
Leda förskolan är tänkt som en praktika - ett handfast verktyg för den som ska leda utveckling - och svarar mot de behov som författarna ofta möter i personalledning, handledning, förbättringsarbete och forskningsintervjuer. Boken vänder sig till rektorer och biträdande rektorer i rektorsutbildningen samt rektorer, biträdande rektorer, förvaltningsledningar och arbetslagsledare i verksamhet som har ledaransvar inom förskolan. Varje kapitel avslutas med förslag till utvecklingsarbete samt rekommendationer till fördjupande läsning.