Jag vill inte till skolan : om problematisk skolfrånvaro hos barn och unga
Författare | |
---|---|
Medverkande | |
Förlag | Studentlitteratur AB |
Genre | Pedagogik |
Format | Danskt band |
Språk | Svenska |
Antal sidor | 112 |
Vikt | 221 gr |
Utgiven | 2020-03-05 |
SAB | Ea |
ISBN | 9789144134567 |
Jag vill inte till skolan handlar om barn och unga i åldern 6-16 år för vilka det blir ett problem att gå till skolan. De värjer sig mot skolan och skolvägrar - de försvarar sig och gör motstånd mot något som de förknippar med ett stort obehag.
Att barn vägrar gå till skolan kan hänföras till undvikande beteende. Barnen undviker skolan eftersom det ger en lättnad för stunden. På lite längre sikt är ett undvikande beteende dock en dålig strategi eftersom det går ut över barnens skolgång och utbildning.
Problematisk skolfrånvaro är ett sammansatt problem som ställer krav på ett nära samarbete mellan hem och skola. För de vuxna gäller det att utgå från barnens verklighet. Det är den som styr barnens beteende. Minsta tecken på vantrivsel måste upptäckas tidigt. Därför är detta en viktig bok.
Boken vänder sig till föräldrar och till pedagoger som arbetar nära barn med problematisk skolfrånvaro. Syftet är att ge de vuxna redskap och strategier för att få barnen att återvända till skolan.
Att barn vägrar gå till skolan kan hänföras till undvikande beteende. Barnen undviker skolan eftersom det ger en lättnad för stunden. På lite längre sikt är ett undvikande beteende dock en dålig strategi eftersom det går ut över barnens skolgång och utbildning.
Problematisk skolfrånvaro är ett sammansatt problem som ställer krav på ett nära samarbete mellan hem och skola. För de vuxna gäller det att utgå från barnens verklighet. Det är den som styr barnens beteende. Minsta tecken på vantrivsel måste upptäckas tidigt. Därför är detta en viktig bok.
Boken vänder sig till föräldrar och till pedagoger som arbetar nära barn med problematisk skolfrånvaro. Syftet är att ge de vuxna redskap och strategier för att få barnen att återvända till skolan.