Från stötesten till byggsten - Matematikdidaktiska möjligheter
Författare | |
---|---|
Medverkande | |
Förlag | Studentlitteratur AB |
Genre | Pedagogik |
Format | Häftad |
Språk | Svenska |
Antal sidor | 130 |
Vikt | 258 gr |
Utgiven | 2019-05-23 |
ISBN | 9789144129204 |
Vissa gymnasieelever klarar sig fint i alla ämnen i skolan utom i just matematik. Trots att de arbetar hårt och samvetsgrant får de aldrig grepp om ämnet. För sådana elever – elever med matematikspecifika inlärningssvårigheter – växer problemen i takt med att gymnasieåren går och verkar ofta oöverstigliga.
I den här boken presenteras fallstudier genomförda av danska gymnasielärare som har gått en särskild forskningsbaserad fortbildning till matematikvägledare. Syftet med fortbildningen är att lärarna bättre ska kunna hjälpa elever med matematikspecifika inlärningssvårigheter. Bokens kärna utgörs av dessa lärares framställningar, baserade på deras egna analyser av de arbeten som de har genomfört med sina elever. Kapitlen representerar nedslag i det spektrum av svårigheter med matematikinlärningen som alla gymnasielärare känner igen. Boken vänder sig till blivande och verksamma lärare i matematik, både på gymnasiet och på högstadiet.
I den här boken presenteras fallstudier genomförda av danska gymnasielärare som har gått en särskild forskningsbaserad fortbildning till matematikvägledare. Syftet med fortbildningen är att lärarna bättre ska kunna hjälpa elever med matematikspecifika inlärningssvårigheter. Bokens kärna utgörs av dessa lärares framställningar, baserade på deras egna analyser av de arbeten som de har genomfört med sina elever. Kapitlen representerar nedslag i det spektrum av svårigheter med matematikinlärningen som alla gymnasielärare känner igen. Boken vänder sig till blivande och verksamma lärare i matematik, både på gymnasiet och på högstadiet.