Lean och processer i hälso- och sjukvården
Författare | |
---|---|
Förlag | Studentlitteratur AB |
Genre | Medicin |
Format | Häftad |
Språk | Svenska |
Antal sidor | 152 |
Vikt | 228 gr |
Utgiven | 2019-03-25 |
SAB | Vpb |
ISBN | 9789144125978 |
Stefan Hellman är lektor i företagsekonomi vid Högskolan i Väst. Gustaf Kastberg är professor i offentlig förvaltning vid Göteborgs universitet. Sven Siverbo är professor i företagsekonomi vid Högskolan i Väst.
Lean och processer i hälso- och sjukvården
Lean och styrning av processer är allt vanligare styrmetoder i hälso- och sjukvården. Introducerandet sker med förhoppning om ökad effektivitet: inte genom att alla springer snabbare, utan genom ett mer väl genomtänkt och planerat arbete. På så sätt kan onödiga moment reduceras, misstag minskas och mer värde för patienter skapas.
Lean har införts på olika sätt i olika organisationer men har en kärna i dess betoning av helhetssyn och processer. Ambitionen i denna bok är att utifrån hälso-och sjukvårdens förutsättningar ge en nyanserad bild av fenomenet. Bakgrunden till lean och processtyrning introduceras, kärnan i konceptet lyfts fram och vilka anpassningar som måste göras till hälso- och sjukvården diskuteras. Baserat på egna och andras studier utvecklar författarna också en diskussion kring när lean och processorientering kan tänkas passa och när det inte kan förväntas fungera. Ett antal förklaringsgrunder identifieras som pekar ut varför lean och
processtyrning i praktiken kan vara svårt.
Lean och processer i hälso- och sjukvården
Lean och styrning av processer är allt vanligare styrmetoder i hälso- och sjukvården. Introducerandet sker med förhoppning om ökad effektivitet: inte genom att alla springer snabbare, utan genom ett mer väl genomtänkt och planerat arbete. På så sätt kan onödiga moment reduceras, misstag minskas och mer värde för patienter skapas.
Lean har införts på olika sätt i olika organisationer men har en kärna i dess betoning av helhetssyn och processer. Ambitionen i denna bok är att utifrån hälso-och sjukvårdens förutsättningar ge en nyanserad bild av fenomenet. Bakgrunden till lean och processtyrning introduceras, kärnan i konceptet lyfts fram och vilka anpassningar som måste göras till hälso- och sjukvården diskuteras. Baserat på egna och andras studier utvecklar författarna också en diskussion kring när lean och processorientering kan tänkas passa och när det inte kan förväntas fungera. Ett antal förklaringsgrunder identifieras som pekar ut varför lean och
processtyrning i praktiken kan vara svårt.