Att följa lärande - - formativ bedömning i praktiken
Författare | |
---|---|
Medverkande | |
Förlag | Studentlitteratur AB |
Genre | Pedagogik |
Format | Häftad |
Språk | Svenska |
Antal sidor | 264 |
Vikt | 387 gr |
Utgiven | 2019-05-13 |
SAB | Ea |
ISBN | 9789144124957 |
Dylan Wiliam är fil.dr, lärare och konsult och arbetar med verksamma lärare i Nordamerika, Storbritannien och många andra länder för att utveckla effektiv, evidensbaserad formativ bedömning.
Att följa lärande
Formativ bedömning i praktiken
Skolprestationer och utbildning har blivit allt viktigare för att människor ska kunna växa, frodas och delta aktivt i dagens samhälle. I denna andra upplaga av Att följa lärande: formativ bedömning i praktiken, stärker Dylan Wiliam med ny evidens den formativa bedömningens verkningskraft på elevprestationer. Belägg från hela världen visar att formativ bedömning i klassrummet inte endast fungerar, utan att metoden kan användas i vanliga klassrum utan extra resurser.
I den nya upplagan av Att följa lärande: formativ bedömning i praktiken har de praktiska tipsen utökats för att visa hur den formativa bedömningen kan tillämpas vid katederundervisning och föreläsningar. Den innehåller också en djupare diskussion kring forskningen om hur vi människor lär, om hur minnet fungerar och om neurovetenskapens roll i lärarutbildningen.
I kapitel 1 förklarar författaren att den avgörande och enskilt viktigaste faktorn i utbildningssystemet är lärarkvalitet, och hans grundläggande argument är att vi måste hjälpa de lärare som redan tjänstgör i våra skolor att bli bättre. I kapitel 2 sammanfattas forskningen om formativ bedömning och ett nytt ramverk presenteras för hur de formativa tekniker som anges i boken passar ihop. I kapitel 3–7 avhandlas i tur och ordning de fem nyckelstrategierna inom formativ bedömning, som går ut på att
• klargöra, delge och skapa förståelse för lärandemål och framsteg
• åstadkomma effektiva klassrumsdiskussioner, aktiviteter och inlämningsuppgifter
• ge feedback som för lärandet framåt
• aktivera eleverna till att bli läranderesurser för varandra
• äga sitt eget lärande.
Att följa lärande: formativ bedömning i praktiken vänder sig till blivande och verksamma lärare i grund- och gymnasieskolan, lärare i högre utbildning samt till skolledare, skolpolitiker, föräldrar och andra med intresse för området.
Andra upplagan
Att följa lärande
Formativ bedömning i praktiken
Skolprestationer och utbildning har blivit allt viktigare för att människor ska kunna växa, frodas och delta aktivt i dagens samhälle. I denna andra upplaga av Att följa lärande: formativ bedömning i praktiken, stärker Dylan Wiliam med ny evidens den formativa bedömningens verkningskraft på elevprestationer. Belägg från hela världen visar att formativ bedömning i klassrummet inte endast fungerar, utan att metoden kan användas i vanliga klassrum utan extra resurser.
I den nya upplagan av Att följa lärande: formativ bedömning i praktiken har de praktiska tipsen utökats för att visa hur den formativa bedömningen kan tillämpas vid katederundervisning och föreläsningar. Den innehåller också en djupare diskussion kring forskningen om hur vi människor lär, om hur minnet fungerar och om neurovetenskapens roll i lärarutbildningen.
I kapitel 1 förklarar författaren att den avgörande och enskilt viktigaste faktorn i utbildningssystemet är lärarkvalitet, och hans grundläggande argument är att vi måste hjälpa de lärare som redan tjänstgör i våra skolor att bli bättre. I kapitel 2 sammanfattas forskningen om formativ bedömning och ett nytt ramverk presenteras för hur de formativa tekniker som anges i boken passar ihop. I kapitel 3–7 avhandlas i tur och ordning de fem nyckelstrategierna inom formativ bedömning, som går ut på att
• klargöra, delge och skapa förståelse för lärandemål och framsteg
• åstadkomma effektiva klassrumsdiskussioner, aktiviteter och inlämningsuppgifter
• ge feedback som för lärandet framåt
• aktivera eleverna till att bli läranderesurser för varandra
• äga sitt eget lärande.
Att följa lärande: formativ bedömning i praktiken vänder sig till blivande och verksamma lärare i grund- och gymnasieskolan, lärare i högre utbildning samt till skolledare, skolpolitiker, föräldrar och andra med intresse för området.
Andra upplagan