Engelsk språkdidaktik - Texter, kommunikation, språkutveckling
Författare | |
---|---|
Förlag | Studentlitteratur AB |
Genre | Pedagogik |
Format | Flexband |
Språk | Svenska |
Antal sidor | 512 |
Vikt | 0 |
Utgiven | 2019-01-29 |
ISBN | 9789144122502 |
NY UPPLAGA PÅ GÅNG
Denna innehållsrika grundbok i engelsk språkdidaktik handlar om texter av olika slag – skrivna, talade, digitala och visuella – och deras betydelse och användning i språkinlärning och språkundervisning. I denna kraftigt reviderade upplaga har alla kapitel omarbetats och uppdaterats, och flera nya kapitel har tillkommit. Överlag ges en väsentligt större tyngd åt språkundervisningens betydelse för elevers språkutveckling, och en ökad betoning av bedömning speglar den roll bedömningsfrågor har fått i skolan. Bland sådant som givits större utrymme hör också digital läsning, flerspråkighet och transspråkande, förhållandet mellan färdigheter och förmågor, grammatik, inter- och mångkulturalitet, lässvårigheter, motivation, lyssnande, tal och samtal samt muntlig och skriftlig återkoppling. Genom att lyfta fram och förklara olika språkinlärningsteorier samt resonera kring resultaten från olika forskningsstudier har författaren gett boken en än tydligare teoretisk förankring.
Bokens målgrupp är i första hand verksamma och blivande lärare i engelska 7–9, gymnasiet och komvux. Den bör också intressera språklärare i allmänhet, lärare i fortbildning och språklärare verksamma vid högskolor och universitet.
Denna innehållsrika grundbok i engelsk språkdidaktik handlar om texter av olika slag – skrivna, talade, digitala och visuella – och deras betydelse och användning i språkinlärning och språkundervisning. I denna kraftigt reviderade upplaga har alla kapitel omarbetats och uppdaterats, och flera nya kapitel har tillkommit. Överlag ges en väsentligt större tyngd åt språkundervisningens betydelse för elevers språkutveckling, och en ökad betoning av bedömning speglar den roll bedömningsfrågor har fått i skolan. Bland sådant som givits större utrymme hör också digital läsning, flerspråkighet och transspråkande, förhållandet mellan färdigheter och förmågor, grammatik, inter- och mångkulturalitet, lässvårigheter, motivation, lyssnande, tal och samtal samt muntlig och skriftlig återkoppling. Genom att lyfta fram och förklara olika språkinlärningsteorier samt resonera kring resultaten från olika forskningsstudier har författaren gett boken en än tydligare teoretisk förankring.
Bokens målgrupp är i första hand verksamma och blivande lärare i engelska 7–9, gymnasiet och komvux. Den bör också intressera språklärare i allmänhet, lärare i fortbildning och språklärare verksamma vid högskolor och universitet.