Delat ledarskap i förskola och skola - Om täta samarbeten som kräver och ger förutsättningar
Författare | |
---|---|
Medverkande | |
Förlag | Studentlitteratur AB |
Genre | Pedagogik |
Format | Flexband |
Språk | Svenska |
Antal sidor | 224 |
Vikt | 364 gr |
Utgiven | 2019-04-10 |
SAB | Emia |
ISBN | 9789144120874 |
Delat ledarskap avser ett förtätat samarbete mellan chefer som tar gemensamt ansvar för en organisatorisk helhet. Fenomenet finns i alla branscher i arbetslivet, så också bland rektorer i förskola och skola. Kunskap om delat ledarskap är det däremot ont om i samhället.
Denna bok bidrar med kunskap om delat ledarskap i förskola och skola utifrån aktuell empirisk forskning och teori. Fokus ligger på förutsättningar som krävs och som skapas i det delade ledarskapet, samt på möjligheter och svårigheter kopplade till sådant ledarskap. Exempel på frågor som belyses är: rättsliga möjligheter för gemensamt ansvar, olika former av delat ledarskap och hur de visat sig fungera i praktiken samt krav på relationen mellan chefer som delar en ledningsfunktion. Boken tar också upp erfarenheter av att som huvudman införa delat ledarskap.
Delat ledarskap i förskola och skola riktar sig till rektorer, huvudmän och andra intresserade av förskolors och skolors ledning, och är användbar på rektorsprogrammet och i annan ledarskapsutbildning. Boken pekar på möjligheterna i kollektiva former av ledarskap, men skriver inte fram delat ledarskap som en universallösning på alla problem. I stället ses delat ledarskap som en relevant ledningsform och som en möjlig väg fram till mer hållbara arbetssituationer för rektorer vars uppdrag ofta är omfattande, komplicerade och krävande.
Denna bok bidrar med kunskap om delat ledarskap i förskola och skola utifrån aktuell empirisk forskning och teori. Fokus ligger på förutsättningar som krävs och som skapas i det delade ledarskapet, samt på möjligheter och svårigheter kopplade till sådant ledarskap. Exempel på frågor som belyses är: rättsliga möjligheter för gemensamt ansvar, olika former av delat ledarskap och hur de visat sig fungera i praktiken samt krav på relationen mellan chefer som delar en ledningsfunktion. Boken tar också upp erfarenheter av att som huvudman införa delat ledarskap.
Delat ledarskap i förskola och skola riktar sig till rektorer, huvudmän och andra intresserade av förskolors och skolors ledning, och är användbar på rektorsprogrammet och i annan ledarskapsutbildning. Boken pekar på möjligheterna i kollektiva former av ledarskap, men skriver inte fram delat ledarskap som en universallösning på alla problem. I stället ses delat ledarskap som en relevant ledningsform och som en möjlig väg fram till mer hållbara arbetssituationer för rektorer vars uppdrag ofta är omfattande, komplicerade och krävande.