Lärande
Serie | Barndom i förskolan |
---|---|
Författare | |
Medverkande | |
Förlag | Studentlitteratur AB |
Genre | Pedagogik |
Format | Danskt band |
Språk | Svenska |
Antal sidor | 138 |
Vikt | 0 |
Utgiven | 2017-10-18 |
SAB | Eab.01 |
ISBN | 9789144120171 |
I Lärande presenterar nordiska forskare på förskoleområdet ny kunskap om barns lärande. Artiklarna i denna kollegialt granskade vetenskapliga antologi är bidrag till den pågående utvecklingen av nya insikter om hur barn lär sig.
Forskningen som presenteras i antologierna har som utgångspunkt olika forskningstraditioner inom samhällsvetenskap och humaniora. Artiklarna har relevans som aktuell forskning för professionellt arbete med barn.
Forskarna diskuterar bland annat teman som:
sagor och barns erfarenheter
lek som arena för lärande
språktillägnande
undran
utomhuslek och helhetslärande
lärandesyn i förskola och skola
Artiklarna i boken bidrar med ny kunskap som ger fördjupad förståelse för barns lärande inom institutionella ramar.
Barndom i förskolan är en bokserie som består av kollegialt granskade vetenskapliga antologier. Varje bok tar upp ett centralt forskningstema på förskoleområdet. Bidragen till böckerna orienterar sig mot centrala förskolepedagogiska teman och problemställningar. Varje tema belyses ur olika perspektiv av nordiska förskoleforskare och forskare från områden som är relevanta för det aktuella temat.
Forskningen som presenteras i antologierna har som utgångspunkt olika forskningstraditioner inom samhällsvetenskap och humaniora.
Bokserien ska ta del av den pågående utvecklingen av ny insikt om olika forskningsteman som kan ha betydelse för barns liv i förskolan ochhar som mål att bidra till att förnya och utveckla förskoleområdet som forskningsfält. Antologierna ska bidra till konstruktiv och kritisk utveckling av ny förskolepedagogisk kunskap. Antologierna vänder sig till både förskollärarstudenter och yrkesverksamma men även till forskare med intresse för barn och ungdom.
Forskningen som presenteras i antologierna har som utgångspunkt olika forskningstraditioner inom samhällsvetenskap och humaniora. Artiklarna har relevans som aktuell forskning för professionellt arbete med barn.
Forskarna diskuterar bland annat teman som:
sagor och barns erfarenheter
lek som arena för lärande
språktillägnande
undran
utomhuslek och helhetslärande
lärandesyn i förskola och skola
Artiklarna i boken bidrar med ny kunskap som ger fördjupad förståelse för barns lärande inom institutionella ramar.
Barndom i förskolan är en bokserie som består av kollegialt granskade vetenskapliga antologier. Varje bok tar upp ett centralt forskningstema på förskoleområdet. Bidragen till böckerna orienterar sig mot centrala förskolepedagogiska teman och problemställningar. Varje tema belyses ur olika perspektiv av nordiska förskoleforskare och forskare från områden som är relevanta för det aktuella temat.
Forskningen som presenteras i antologierna har som utgångspunkt olika forskningstraditioner inom samhällsvetenskap och humaniora.
Bokserien ska ta del av den pågående utvecklingen av ny insikt om olika forskningsteman som kan ha betydelse för barns liv i förskolan ochhar som mål att bidra till att förnya och utveckla förskoleområdet som forskningsfält. Antologierna ska bidra till konstruktiv och kritisk utveckling av ny förskolepedagogisk kunskap. Antologierna vänder sig till både förskollärarstudenter och yrkesverksamma men även till forskare med intresse för barn och ungdom.