Läsa, skriva och samtala i alla ämnen
Författare | |
---|---|
Medverkande | |
Förlag | Studentlitteratur AB |
Genre | Pedagogik |
Format | Häftad |
Språk | Svenska |
Antal sidor | 162 |
Vikt | 0 |
Utgiven | 2016-09-16 |
SAB | Ea |
ISBN | 9789144110844 |
Ämnesinriktad literacy, där läsning, skrivning och samtalande används som verktyg för lärande på ämnesspecifika sätt, förknippas ofta med undervisning i grundskolans senare år. Författarna till den här boken beskriver i stället varför ämnesinriktad literacy är så viktig för undervisningen i skolans tidiga år.
Författarna diskuterar hur den ämnesinriktade processen liksom elevernas lärande ter sig när ämnesexperter, literacyforskare, lärare och elever arbetar tillsammans för att utveckla undervisningen i enlighet med en forskningsbaserad bästa praktik.
Fem designprinciper för undervisning presenteras och tydliggörs i tre temaarbeten: naturkunskap i årskurs två, samhällskunskap/historia i årskurs fyra och matematik i årskurs sex. Varje temaarbete kretsar kring en central undersökningsfråga och främjar mer kognitivt krävande tänkande.
Boken vänder sig till lärarstuderande och verksamma lärare i årskurs 1–6.
Författarna diskuterar hur den ämnesinriktade processen liksom elevernas lärande ter sig när ämnesexperter, literacyforskare, lärare och elever arbetar tillsammans för att utveckla undervisningen i enlighet med en forskningsbaserad bästa praktik.
Fem designprinciper för undervisning presenteras och tydliggörs i tre temaarbeten: naturkunskap i årskurs två, samhällskunskap/historia i årskurs fyra och matematik i årskurs sex. Varje temaarbete kretsar kring en central undersökningsfråga och främjar mer kognitivt krävande tänkande.
Boken vänder sig till lärarstuderande och verksamma lärare i årskurs 1–6.