Ett skrivutvecklande arbetssätt : att skriva med lust och glädje
Författare | |
---|---|
Förlag | Studentlitteratur AB |
Genre | Språk (inkl. lexikon, parlörer och ordböcker) |
Format | Häftad |
Språk | Svenska |
Antal sidor | 157 |
Vikt | 0 |
Utgiven | 2017-01-16 |
SAB | Eaaca |
ISBN | 9789144110677 |
För att vara inkluderad och delaktig i ett samhälle som flödar av information krävs goda läs- och skrivkunskaper. I den här boken ligger tyngdpunkten på skrivandet genom att introducera lärare i ett skrivutvecklande arbetssätt för att främja och ge stöd i elevernas skrivträning.
I ett arbetssätt där alla elever tillåts delta utifrån skilda förutsättningar ökar elevernas känsla av delaktighet och sammanhang. Modellen för ett skrivutvecklande arbetssätt som beskrivs i boken vilar på tre ben, skrivmallar, bildstöd och den modellerande läraren. Modellen kan ses som ett utmärkt sätt att introducera alla elever in i skrivandets fascinerande värld. För de elever som visar svårigheter i sin skrivutveckling kan detta arbetssätt vara avgörande för att överhuvudtaget komma igång med skrivandet.
Boken är indelad i fyra delar: introduktion och genomgång av styrdokument kopplade till skrivande, skrivutveckling i teorin, skrivutveckling i praktiken samt didaktiskt perspektiv och handledning. Målgruppen är framför allt lärare i grundskolan och grundsärskolan men även speciallärare, specialpedagoger, förskollärare och lärarstudenter har användning för boken.
I ett arbetssätt där alla elever tillåts delta utifrån skilda förutsättningar ökar elevernas känsla av delaktighet och sammanhang. Modellen för ett skrivutvecklande arbetssätt som beskrivs i boken vilar på tre ben, skrivmallar, bildstöd och den modellerande läraren. Modellen kan ses som ett utmärkt sätt att introducera alla elever in i skrivandets fascinerande värld. För de elever som visar svårigheter i sin skrivutveckling kan detta arbetssätt vara avgörande för att överhuvudtaget komma igång med skrivandet.
Boken är indelad i fyra delar: introduktion och genomgång av styrdokument kopplade till skrivande, skrivutveckling i teorin, skrivutveckling i praktiken samt didaktiskt perspektiv och handledning. Målgruppen är framför allt lärare i grundskolan och grundsärskolan men även speciallärare, specialpedagoger, förskollärare och lärarstudenter har användning för boken.