Marknad och samhälle
Författare | |
---|---|
Medverkande | |
Förlag | Studentlitteratur |
Genre | Ekonomi |
Format | Häftad |
Språk | Svenska |
Antal sidor | 280 |
Vikt | 420 gr |
Utgiven | 2015-06-23 |
SAB | Qaabm |
ISBN | 9789144110509 |
Även om få, om ens några, idag vill helt avskaffa marknadssystemet, är debatten livlig om i vilken utsträckning vi kan och bör låta marknader prägla olika delar av samhällslivet. Och i den debatten är bedömningen av marknaders fördelar och nackdelar ofta helt förutsägbar. Vill man ha mer marknad betonas gärna fördelarna, vill man ha mindre framhålls lika envist nackdelarna. Av entusiaster och skeptiker – också och inte minst bland forskarna – blir vi oftast serverade uttalat partiska versioner av marknadssystemets funktionssätt. Är detta ofrånkomligt? Kan marknadssystemet i stället värderas ”rättvist” så att både för- och nackdelar framstår tydligt? Den välkände amerikanske ekonomen och statsvetaren Charles Lindblom har i Marknad och samhälle gjort ett heroiskt försök till en sådan analys. I en påfallande välskriven framställning, praktiskt taget helt utan ekonomisk eller annan samhällsvetenskaplig jargong, ger han de nyanserade svar på de stora frågorna kring marknader och marknaders roll i samhället som ett mer än halvsekellångt forskarliv har fört honom till.