Språkstimulera och dokumentera i den flerspråkiga förskolan
Författare | |
---|---|
Förlag | Studentlitteratur AB |
Genre | Pedagogik |
Format | Häftad |
Språk | Svenska |
Antal sidor | 200 |
Vikt | 530 gr |
Utgiven | 2015-04-10 |
SAB | Eabf.02 |
ISBN | 9789144107462 |
Barn lär sig språk och utvecklar kunskap i interaktion med andra. Det är därför viktigt att de får växa upp i en bra språkmiljö, både hemma och i förskolan. Men hur skapar man förutsättningar för bästa tänkbara språkmiljö i den flerspråkiga förskolan? Och hur gör man för att utvärdera verksamheten utifrån barnens språkliga framsteg? Språkstimulera och dokumentera i den flerspråkiga förskolan inspirerar förskolepersonal till systematisk språkstimulans genom att beskriva hur man tillsammans med barnen kan läsa och arbeta med skönlitteratur. Den visar också hur man gör för att dokumentera arbetet och kartlägga språkfärdigheterna. Genom ett välstrukturerat arbete med språk och språkmiljö stärks barnets språkutveckling avsevärt – oavsett vilket modersmål eller vilken hemmiljö barnet har.
I boken presenteras ett kartläggningsredskap, Språkmappen, som ger förskolans personal en tydlig modell att arbeta efter. Kartläggningen synliggör såväl det enskilda barnets språkerövrande som det arbete förskolan gör generellt för att sporra och uppmuntra till språkutveckling. Denna andra upplaga av Språkstimulera och dokumentera i den flerspråkiga förskolan är i ännu högre grad bearbetad för att passa svensk förskola och den verksamhet som bedrivs där i enlighet med Lpfö98/2010.
I boken presenteras ett kartläggningsredskap, Språkmappen, som ger förskolans personal en tydlig modell att arbeta efter. Kartläggningen synliggör såväl det enskilda barnets språkerövrande som det arbete förskolan gör generellt för att sporra och uppmuntra till språkutveckling. Denna andra upplaga av Språkstimulera och dokumentera i den flerspråkiga förskolan är i ännu högre grad bearbetad för att passa svensk förskola och den verksamhet som bedrivs där i enlighet med Lpfö98/2010.