Med teamet i temat
Författare | |
---|---|
Förlag | Studentlitteratur AB |
Genre | Pedagogik |
Format | Häftad |
Språk | Svenska |
Antal sidor | 164 |
Vikt | 311 gr |
Utgiven | 2015-10-14 |
SAB | Ea.01 |
ISBN | 9789144106304 |
Hur kan man som pedagog i förskolan behålla arbetsglädjen och skapa en stimulerande verksamhet fast det inte alltid blir som planerat?
I Med teamet i temat beskriver ett arbetslag hur de genom att satsa på skolutveckling utifrån förskolans faktiska förutsättningar lyckades hejda en negativ utveckling av verksamheten. Genom att börja se barngruppen som en resurs för barns lärande, växte en ny arbetsform med rötterna i teamutveckling fram: teamatisk multiprocesspedagogik. Teamutveckling används oftast för att utveckla grupper bestående av vuxna och har hittills varit en ovanlig metod inom förskolan. Men det visade sig att när teamutveckling kombinerades med temaarbete fick det många positiva effekter, både för de enskilda barnens lärande och för verksamhetens kvalitet i stort.
I boken kopplas vetenskapliga teorier till förskolans praktiska vardag, vilket gör det lättare att förstå de olika tankar och perspektiv som har format arbetssättet. I den avslutande delen finns också en praktisk handledning för den som själv vill prova på teamatisk multiprocesspedagogik. Med teamet i temat kan med fördel användas både inom grundutbildningen för förskollärare och i fortbildning av redan verksamma pedagoger.
I Med teamet i temat beskriver ett arbetslag hur de genom att satsa på skolutveckling utifrån förskolans faktiska förutsättningar lyckades hejda en negativ utveckling av verksamheten. Genom att börja se barngruppen som en resurs för barns lärande, växte en ny arbetsform med rötterna i teamutveckling fram: teamatisk multiprocesspedagogik. Teamutveckling används oftast för att utveckla grupper bestående av vuxna och har hittills varit en ovanlig metod inom förskolan. Men det visade sig att när teamutveckling kombinerades med temaarbete fick det många positiva effekter, både för de enskilda barnens lärande och för verksamhetens kvalitet i stort.
I boken kopplas vetenskapliga teorier till förskolans praktiska vardag, vilket gör det lättare att förstå de olika tankar och perspektiv som har format arbetssättet. I den avslutande delen finns också en praktisk handledning för den som själv vill prova på teamatisk multiprocesspedagogik. Med teamet i temat kan med fördel användas både inom grundutbildningen för förskollärare och i fortbildning av redan verksamma pedagoger.