Liv och lärande i den tidiga förskolan - Målinriktad pedagogisk verksamhet med 0-3-åringar
Författare | |
---|---|
Förlag | Studentlitteratur AB |
Genre | Pedagogik |
Format | Häftad |
Språk | Svenska |
Antal sidor | 130 |
Vikt | 0 |
Utgiven | 2015-01-28 |
ISBN | 9789144103006 |
Liv och lärande i den tidiga förskolan handlar om barnens inbördes samvaro, deras gemensamma aktiviteter och spirande vänskapsförhållanden. Det handlar också om den pedagogiska personalens målinriktade umgänge och interaktion med enskilda barn och barngrupper. Boken sätter fokus på hur pedagogerna tillsammans med barnen kan skapa en lärmiljö där det finns optimala möjligheter för trivsel, lärande och utveckling.
Boken tar bland annat upp följande ämnen:
- Utmärkande drag i det 0–3-åriga barnets utveckling
- De minsta barnens lärande
- Planering, dokumentation och utvärdering av inlärningsaktiviteter
- Barnets övergång från hemmet till förskolan
- Det viktiga föräldrasamarbetet
- Barn som inte trivs i förskolan
Lärande står numera på allvar på dagordningen i den pedagogiska verksamheten för 0–6-åringarna. Liv och lärande i den tidiga förskolan sätter fokus på den pedagogiska personalens möjligheter att skapa goda betingelser för barns utveckling och lärande för att därigenom stärka och lägga grunden för deras upptäckarglädje och vetgirighet.
Boken riktar sig till studenter inom förskollärarutbildning och yrkesverksamma inom landets förskolor.