Den samarbetande läraren : lärarhandledning och samundervisning i skolan

Den samarbetande läraren : lärarhandledning och samundervisning i skolan
Författare
Förlag Studentlitteratur
GenrePedagogik
FormatHäftad
SpråkSvenska
Antal sidor184
Vikt0
Utgiven2014-10-10
SABEab.07
ISBN 9789144097459
Köp på AdlibrisKöp på BokusKöp på BookOutletSök på Bokbörsen
Elever i behov av stöd ska få sina behov tillgodosedda inom ramen för den ordinarie undervisningen. Det är utgångspunkten för special­undervisning i dag. Klasslärare känner sig dock ofta ensamma med det stora ansvar som följer av inkluderingsideologin, samtidigt som speciallärarens och specialpedagogens roller ter sig diffusa. Den här boken handlar om samarbetet mellan lärare med allmänpedagogisk kompetens och lärare med specialpedagogisk kompetens, och hur detta samarbete kan utvecklas i syfte att möta det varierande elevbehov som lärare ställs inför i klassrummet. Samundervisning är ett alternativ som diskuteras, men fokus ligger framför allt på handledande samtal mellan olika kategorier av lärare. Tre typer av handledande samtal identifieras – reflekterande, konsultativa och samarbetande – och dessa former av samverkan diskuteras såväl teoretiskt som praktiskt.

Den samarbetande läraren vänder sig till blivande och verksamma lärare, speciallärare och specialpedagoger. Boken bidrar till forskningen på handledningsfältet, men ger även en empirisk inblick i den specialpedagogiska verksamheten i såväl Finland som Sverige. Visionen om inkludering finns i båda länderna, men hur man ger specialpedagogiskt stöd i praktiken, liksom speciallärarens roll i skolan, skiljer sig åt mellan länderna.