Styrningskonst på utbildningsarenan : upphöjda begrepp i svensk utbildningsdiskurs

Styrningskonst på utbildningsarenan : upphöjda begrepp i svensk utbildningsdiskurs
Medverkande
Förlag Studentlitteratur
GenrePedagogik
FormatHäftad
SpråkSvenska
Antal sidor163
Vikt0
Utgiven2014-02-11
SABEm-c
ISBN 9789144095684
Köp på AdlibrisKöp på BokusKöp på BookOutletSök på Bokbörsen

Utbildningsdiskursen är omfattande i vår tid och genomsyrar våra liv från vaggan till graven. Allt från formella utbildningsinstitutioner som förskola, skola, gymnasium och universitet, till mer informella ­kanaler som företagsutbildningar, fortbildning, kompetensutveckling och ­diverse självhjälps­litteratur syftar till att utbilda oss på snart sagt livets alla områden. Antolo­gin tar avstamp i en rad upphöjda begrepp i sam­tidens utbildningsdiskurs. De begrepp som särskilt har fångat författarnas intresse är livslångt lärande, kvalitetssäkring, värdegrund, dokumentation, bedömning, hållbar utveckling och hälsa.

Med utgångspunkt i den maktanalys som har utvecklats i relation till ­Michel Foucaults arbete analyserar författarna innebörder och ­effekter av dessa upphöjda begrepp i skilda sammanhang. För­fattarna visar utifrån en rad exempel hur de upphöjda begreppen är sammanvävda med maktteknologier av olika slag.

Styrningskonst på utbildningsarenan riktar sig särskilt till personer som ­arbetar med och i utbildning, studenter i utbildning, blivande förskollärare och lärare, men också alla andra som funderar över utbildningens utbredning och innebörder i vår tid.