Organisationsteori för mediemedarbetare - Struktur, kultur, ledarskap och medarbetarskap i medieorganisationer

Organisationsteori för mediemedarbetare - Struktur, kultur, ledarskap och medarbetarskap i medieorganisationer
Författare
Förlag Studentlitteratur AB
GenreSamhälle, politik och debatt
FormatHäftad
SpråkSvenska
Antal sidor128
Vikt0
Utgiven2014-06-04
ISBN 9789144092386
Köp på AdlibrisKöp på BokusKöp på BookOutletSök på Bokbörsen
Journalistiskt arbete och redaktionellt ledarskap har genomgått stora förändringar under det senaste decenniet. Medieföretagen och deras medarbetare har ställts inför utmaningar i form av ny teknik, nya medieformer, ökad konkurrens om annonsörer och publik, föråldrade betalningsmodeller samt förändrade mönster i människors medie­användning. För att hantera dessa omvälvande förändringar krävs att verksamheten anpassas efter de nya förutsättningarna och att det redaktionella utvecklingsarbetet präglas av hög kvalitet – en ekvation som fordrar både kompetenta medarbetare och professionella ledare. Organisationsteori för mediemedarbetare är en introduktion till organi­sationsteori med särskilt fokus på svenska medieorganisationer.

Innehållet kretsar kring fyra olika områden:
• hur medieorganisationers struktur ser ut och hur organisationens olika delar hänger samman
• hur organisationskulturen tar sig uttryck och vad denna kultur
har för betydelse för den redaktionella verksamheten
• vilken funktion ledarskapet fyller för verksamheten och hur
ledarskapsforskningen ser ut
• hur medarbetarskap och gruppdynamik utvecklas på en arbetsplats.

Boken är lämplig både för studerande på journalistutbildningar och medie- och kommunikationsvetenskapliga utbildningar och för yrkesverksamma journalister som vill öka sin kunskap om organisationsstruktur, kultur, ledarskap och medarbetarskap i redaktionella miljöer.