Organisationsteori för mediemedarbetare - Struktur, kultur, ledarskap och medarbetarskap i medieorganisationer
Författare | |
---|---|
Förlag | Studentlitteratur AB |
Genre | Samhälle, politik och debatt |
Format | Häftad |
Språk | Svenska |
Antal sidor | 128 |
Vikt | 0 |
Utgiven | 2014-06-04 |
ISBN | 9789144092386 |
Journalistiskt arbete och redaktionellt ledarskap har genomgått stora förändringar under det senaste decenniet. Medieföretagen och deras medarbetare har ställts inför utmaningar i form av ny teknik, nya medieformer, ökad konkurrens om annonsörer och publik, föråldrade betalningsmodeller samt förändrade mönster i människors medieanvändning. För att hantera dessa omvälvande förändringar krävs att verksamheten anpassas efter de nya förutsättningarna och att det redaktionella utvecklingsarbetet präglas av hög kvalitet – en ekvation som fordrar både kompetenta medarbetare och professionella ledare. Organisationsteori för mediemedarbetare är en introduktion till organisationsteori med särskilt fokus på svenska medieorganisationer.
Innehållet kretsar kring fyra olika områden:
• hur medieorganisationers struktur ser ut och hur organisationens olika delar hänger samman
• hur organisationskulturen tar sig uttryck och vad denna kultur
har för betydelse för den redaktionella verksamheten
• vilken funktion ledarskapet fyller för verksamheten och hur
ledarskapsforskningen ser ut
• hur medarbetarskap och gruppdynamik utvecklas på en arbetsplats.
Boken är lämplig både för studerande på journalistutbildningar och medie- och kommunikationsvetenskapliga utbildningar och för yrkesverksamma journalister som vill öka sin kunskap om organisationsstruktur, kultur, ledarskap och medarbetarskap i redaktionella miljöer.
Innehållet kretsar kring fyra olika områden:
• hur medieorganisationers struktur ser ut och hur organisationens olika delar hänger samman
• hur organisationskulturen tar sig uttryck och vad denna kultur
har för betydelse för den redaktionella verksamheten
• vilken funktion ledarskapet fyller för verksamheten och hur
ledarskapsforskningen ser ut
• hur medarbetarskap och gruppdynamik utvecklas på en arbetsplats.
Boken är lämplig både för studerande på journalistutbildningar och medie- och kommunikationsvetenskapliga utbildningar och för yrkesverksamma journalister som vill öka sin kunskap om organisationsstruktur, kultur, ledarskap och medarbetarskap i redaktionella miljöer.