Tillämpad kommunikationsvetenskap
Författare | |
---|---|
Förlag | Studentlitteratur |
Genre | Media och kommunikation |
Format | Häftad |
Språk | Svenska |
Antal sidor | 374 |
Vikt | 545 gr |
Utgiven | 2014-08-12 |
SAB | Qbac |
ISBN | 9789144091648 |
Hur tillämpas kommunikationsvetenskapliga kunskaper inom företag, offentliga institutioner och intresseorganisationer? Vilka erfarenheter från yrkesfältet är betydelsefulla för akademiska studier av organisationers kommunikation? Var står forskningen på området? Det är centrala frågor för denna bok som ger en översikt av ämnesområdet strategisk/planerad kommunikation och public relations.
Professionell hantering av kommunikation och relationer med omvärlden får allt större betydelse för framgångsrika organisationer. Kommunikativ förmåga uppmärksammas allt mer som en avgörande faktor för ledning av alla typer av organisationer.
Boken söker förena de akademiska och yrkesmässiga erfarenheterna på området. Den behandlar såväl klassisk teoribildning och sedvanliga metoder som nya forskningsrön och utvecklingstendenser i branschen. Boken har ett processperspektiv med inriktning på analys-, planerings- och strategimomenten i kommunikationsarbetet. Tillämpad kommunikationsvetenskap lämpar sig som lärobok i universitets- och högskoleutbildning i medie- och kommunikationsvetenskap liksom i specifika kurser i tillämpad kommunikationsverksamhet. Den lämpar sig även väl för teoretisk fortbildning av yrkesverksamma inom kommunikationsbranschen.
Den fjärde upplagan av denna bok med sin unika koppling mellan teori och praktik innebär en aktualisering av forskning och kunskaper inom kommunikationsområdet. Senare tids metodutveckling med bl.a. sociala medier beaktas. Nya fall och exempel följer genomgången av arbetsprocessen inom branschen och yrket.
Professionell hantering av kommunikation och relationer med omvärlden får allt större betydelse för framgångsrika organisationer. Kommunikativ förmåga uppmärksammas allt mer som en avgörande faktor för ledning av alla typer av organisationer.
Boken söker förena de akademiska och yrkesmässiga erfarenheterna på området. Den behandlar såväl klassisk teoribildning och sedvanliga metoder som nya forskningsrön och utvecklingstendenser i branschen. Boken har ett processperspektiv med inriktning på analys-, planerings- och strategimomenten i kommunikationsarbetet. Tillämpad kommunikationsvetenskap lämpar sig som lärobok i universitets- och högskoleutbildning i medie- och kommunikationsvetenskap liksom i specifika kurser i tillämpad kommunikationsverksamhet. Den lämpar sig även väl för teoretisk fortbildning av yrkesverksamma inom kommunikationsbranschen.
Den fjärde upplagan av denna bok med sin unika koppling mellan teori och praktik innebär en aktualisering av forskning och kunskaper inom kommunikationsområdet. Senare tids metodutveckling med bl.a. sociala medier beaktas. Nya fall och exempel följer genomgången av arbetsprocessen inom branschen och yrket.