Vingböckerna Lärarpärm steg 1-12
Författare | |
---|---|
Medverkande | |
Förlag | Studentlitteratur AB |
Genre | Språk (inkl. lexikon, parlörer och ordböcker) |
Format | BZ |
Språk | Svenska |
Antal sidor | 406 |
Vikt | 1634 gr |
Utgiven | 2012-07-01 |
ISBN | 9789144083469 |
Lärarpärmen är upplagd så att den följer Vingböckerna steg för steg. Inledningsvis vid varje steg anges sådant som gäller generellt för alla fem böckerna inom aktuellt steg:
• kriterier, till exempel textens och meningarnas strukturer
• elevernas förkunskaper – alltså vad de har övat och tillägnat sig vid guidad läsning med böcker på tidigare steg
• undervisningsfokus, som förslag för den som vill använda Vingböckerna vid så kallad guidad läsning.
Därefter ligger handledningarna till de fem böckerna inom steget, i alfabetisk ordning. Dessa handledningar innehåller fördjupad information om varje bok samt tydliga instruktioner om arbetssätt vid guidad läsning. Här finns konkreta exempel på hur läraren kan synliggöra olika lässtrategier som aktiva läsare använder under läsningen för att övervaka att de förstår en text mer på djupet. Här finns också skräddarsydda läsförståelsefrågor till varje bok.
Dessutom finns till varje bok:
• 2 arbetsblad (kopieringsunderlag) för fortsatt arbete med boken. Arbetsbladens inriktning styrs av något som fokuseras i handledningen till just den boken, med inriktning på läsförståelse och ordförståelse.
• Läsprotokoll (kopieringsunderlag) för varje bok.
• kriterier, till exempel textens och meningarnas strukturer
• elevernas förkunskaper – alltså vad de har övat och tillägnat sig vid guidad läsning med böcker på tidigare steg
• undervisningsfokus, som förslag för den som vill använda Vingböckerna vid så kallad guidad läsning.
Därefter ligger handledningarna till de fem böckerna inom steget, i alfabetisk ordning. Dessa handledningar innehåller fördjupad information om varje bok samt tydliga instruktioner om arbetssätt vid guidad läsning. Här finns konkreta exempel på hur läraren kan synliggöra olika lässtrategier som aktiva läsare använder under läsningen för att övervaka att de förstår en text mer på djupet. Här finns också skräddarsydda läsförståelsefrågor till varje bok.
Dessutom finns till varje bok:
• 2 arbetsblad (kopieringsunderlag) för fortsatt arbete med boken. Arbetsbladens inriktning styrs av något som fokuseras i handledningen till just den boken, med inriktning på läsförståelse och ordförståelse.
• Läsprotokoll (kopieringsunderlag) för varje bok.