Teknikens väsen : skolans teknikämne i tidigare årskurser
Författare | |
---|---|
Förlag | Studentlitteratur |
Genre | Teknik |
Format | Häftad |
Språk | Svenska |
Antal sidor | 144 |
Vikt | 396 gr |
Utgiven | 2013-01-16 |
SAB | P |
ISBN | 9789144083452 |
Skolans läroplan för ämnet teknik syftar till att eleverna ska utveckla sitt kunnande och sin tekniska medvetenhet så att de kan orientera sig och agera i en teknikintensiv värld. Det handlar om något mer allmänt och övergripande än att bara veta hur en viss teknisk produkt är uppbyggd och fungerar. Det gäller att fånga ”teknikens väsen” samtidigt som man studerar konkreta tekniska företeelser.
Boken utgår från skolans läroplan för ämnet teknik och börjar med att svara på frågan vad teknik är. Därefter ges många exempel på teknik som eleverna möter i vardagen. Boken avslutas med ett avsnitt om vardagsspråk och teknikspråk. Ett mål med boken är att hjälpa eleverna att observera och reflektera över teknikens yttringar, allt från returflaskor och cykelbelysningar till varningsskyltar och bäst före-datum.
Till boken hör ett digitalt material som läsaren får tillgång till genom en kod på insidan av bokens pärm. Det digtiala materialet består av två delar. Den ena är en fördjupningsdel för högskolestudierna, medan den andra ger exempel på aktiviteter som direkt kan användas i skolmiljön. Aktiviteterna är grupperade i tre nivåer, där den lägsta ofta passar redan i förskolan. I de flesta fall krävs ingen speciell utrustning eller lärarförberedelse. Boken och det digitala materialet gör det därför lätt för läraren att ge ett konkret innehåll i ämnet teknik.
Boken är avsedd för lärarutbildning på högskolenivå, men genom sina många exempel på teknik i vardagen blir den intressant för alla som vill kunna orientera sig och agera i en teknikintensiv värld.
Boken utgår från skolans läroplan för ämnet teknik och börjar med att svara på frågan vad teknik är. Därefter ges många exempel på teknik som eleverna möter i vardagen. Boken avslutas med ett avsnitt om vardagsspråk och teknikspråk. Ett mål med boken är att hjälpa eleverna att observera och reflektera över teknikens yttringar, allt från returflaskor och cykelbelysningar till varningsskyltar och bäst före-datum.
Till boken hör ett digitalt material som läsaren får tillgång till genom en kod på insidan av bokens pärm. Det digtiala materialet består av två delar. Den ena är en fördjupningsdel för högskolestudierna, medan den andra ger exempel på aktiviteter som direkt kan användas i skolmiljön. Aktiviteterna är grupperade i tre nivåer, där den lägsta ofta passar redan i förskolan. I de flesta fall krävs ingen speciell utrustning eller lärarförberedelse. Boken och det digitala materialet gör det därför lätt för läraren att ge ett konkret innehåll i ämnet teknik.
Boken är avsedd för lärarutbildning på högskolenivå, men genom sina många exempel på teknik i vardagen blir den intressant för alla som vill kunna orientera sig och agera i en teknikintensiv värld.