Aktiv läsning
Författare | |
---|---|
Förlag | Studentlitteratur AB |
Genre | Språk (inkl. lexikon, parlörer och ordböcker) |
Format | Häftad |
Språk | Svenska |
Antal sidor | 48 |
Vikt | 0 |
Utgiven | 2011-11-16 |
SAB | Fc |
ISBN | 9789144078687 |
Duktiga läsare läser inte bara, utan de tänker hela tiden på vad de läser. De vet både när de förstår och när de inte förstår tack vare att de använder en mängd strategier mer eller mindre automatiskt, eller styr dem medvetet. Att utveckla en sådan metaförståelse är avgörande för att ha en god läsförståelse. Med Aktiv läsning lär sig eleverna hur duktiga läsare tänker!
Aktiv läsning A vänder sig i första hand till elever i årskurserna 3 och 4. Boken innehåller enbart skönlitterära texter, eftersom berättelser av olika slag oftare innehåller beskrivningar som kräver läsarens förmåga att läsa in saker i en text som inte står där klart och tydligt, men som är viktiga för förståelsen – och därmed läsupplevelsen. Därför är det effektivt att lära sig läsförståelsestrategier på sådana texter.
Elevboken, Aktiv läsning A består av två delar: Del I och Del II med vardera sex kapitel.
I Del I lär sig eleverna:
• att klura ut svåra ord i en text
• att läsa mellan raderna
• att fylla ut texten
• att föreställa sig textens ord i bilder
• att förutsäga vad som skulle kunna hända
• att ställa frågor till texten.
Varje strategi synliggörs med tydliga exempel som visar hur en duktig läsare för en dialog med sig själv om texten under läsningen. Eleverna får sedan öva på att resonera med sig själva på samma sätt, med stöd av ledtrådar i elevboken.
I Del II lär sig eleverna också vad duktiga läsare gör:
• före läsningen: plockar fram tidigare vetande och förutsäger vad berättelsen handlar om
Och
efter läsningen: visar sin förståelse, bland annat genom
• att dra slutsatser
• göra jämförelser
• knyta ihop orsak och verkan
• skilja mellan åsikter och fakta.
Varje kapitel i Del II har en bestämd inriktning:
• Berättelsens personer (kapitel 7 och 8)
• Berättelsens platser (kapitel 9)
• Berättelsens händelser (kapitel 10 och 11)
• Berättelsens tema (kapitel 12)
Under läsningen läser eleverna med pennan i handen: De stryker under ord som de inte lyckas klura ut betydelsen av, och de kommenterar berättelsen så som de lärde sig i Del I. Dessutom finns Stopp och tänkuppgifter som hjälper eleverna att fokusera på berättelsens inriktning.
Liten ordlista
Sist i elevboken finns en alfabetiskt ordnad ordlista med förklaringar till utvalda ord som förekommer i elevbokens berättelser, instruktioner och frågor.
Aktiv läsning A vänder sig i första hand till elever i årskurserna 3 och 4. Boken innehåller enbart skönlitterära texter, eftersom berättelser av olika slag oftare innehåller beskrivningar som kräver läsarens förmåga att läsa in saker i en text som inte står där klart och tydligt, men som är viktiga för förståelsen – och därmed läsupplevelsen. Därför är det effektivt att lära sig läsförståelsestrategier på sådana texter.
Elevboken, Aktiv läsning A består av två delar: Del I och Del II med vardera sex kapitel.
I Del I lär sig eleverna:
• att klura ut svåra ord i en text
• att läsa mellan raderna
• att fylla ut texten
• att föreställa sig textens ord i bilder
• att förutsäga vad som skulle kunna hända
• att ställa frågor till texten.
Varje strategi synliggörs med tydliga exempel som visar hur en duktig läsare för en dialog med sig själv om texten under läsningen. Eleverna får sedan öva på att resonera med sig själva på samma sätt, med stöd av ledtrådar i elevboken.
I Del II lär sig eleverna också vad duktiga läsare gör:
• före läsningen: plockar fram tidigare vetande och förutsäger vad berättelsen handlar om
Och
efter läsningen: visar sin förståelse, bland annat genom
• att dra slutsatser
• göra jämförelser
• knyta ihop orsak och verkan
• skilja mellan åsikter och fakta.
Varje kapitel i Del II har en bestämd inriktning:
• Berättelsens personer (kapitel 7 och 8)
• Berättelsens platser (kapitel 9)
• Berättelsens händelser (kapitel 10 och 11)
• Berättelsens tema (kapitel 12)
Under läsningen läser eleverna med pennan i handen: De stryker under ord som de inte lyckas klura ut betydelsen av, och de kommenterar berättelsen så som de lärde sig i Del I. Dessutom finns Stopp och tänkuppgifter som hjälper eleverna att fokusera på berättelsens inriktning.
Liten ordlista
Sist i elevboken finns en alfabetiskt ordnad ordlista med förklaringar till utvalda ord som förekommer i elevbokens berättelser, instruktioner och frågor.