Mötesplatser : texter för svenskämnet
Medverkande | |
---|---|
Förlag | Studentlitteratur |
Genre | Pedagogik |
Format | Häftad |
Språk | Svenska |
Antal sidor | 286 |
Vikt | 426 gr |
Utgiven | 2014-05-15 |
SAB | Eabfc |
ISBN | 9789144077802 |
Svenskämnets klassrum är fyllt av texter – texter som eleverna läser, samtalar om och reflekterar över, texter som eleverna producerar, bearbetar och får bedömda, texter i form av bilder som informerar, underhåller eller övertalar. Mycket av allt det som händer med texter i klassrummet är svåråtkomligt för både lärare och forskare, men kanske just därför så viktigt att belysa ur olika vinklar.
I den här boken möts tre forskningsdiscipliner – didaktik, litteraturvetenskap och språkvetenskap – som har ett gemensamt intresse i skolans svenskämne och som format dess innehåll och undervisning. Tolv forskare bidrar utifrån sin kunskapstradition med analyser av alltifrån boksamtal, ungdomslitteratur, genreskrivning, multimodalitet i läromedel och lärares litteraturval till elevers utveckling av källkritik och digitala språkbruk.
Boken vänder sig främst till blivande och verksamma lärare i svenska i grundskolans senare år och på gymnasiet.
I den här boken möts tre forskningsdiscipliner – didaktik, litteraturvetenskap och språkvetenskap – som har ett gemensamt intresse i skolans svenskämne och som format dess innehåll och undervisning. Tolv forskare bidrar utifrån sin kunskapstradition med analyser av alltifrån boksamtal, ungdomslitteratur, genreskrivning, multimodalitet i läromedel och lärares litteraturval till elevers utveckling av källkritik och digitala språkbruk.
Boken vänder sig främst till blivande och verksamma lärare i svenska i grundskolans senare år och på gymnasiet.