1 2 3 Matte i förskoleklassen
Författare | |
---|---|
Förlag | Studentlitteratur AB |
Genre | Matematik och statistik |
Format | Häftad |
Språk | Svenska |
Antal sidor | 60 |
Vikt | 223 gr |
Utgiven | 2011-06-24 |
SAB | uTa |
ISBN | 9789144073774 |
I 1, 2, 3 Matte i förskoleklassen möter barnen olika matematiska teman som alla kopplas till utforskning, fundering och lek. Matten blir ett roligt och spännande inslag under skoldagen, samtidigt som vi tar tillvara barnens förkunskaper och nyfikenhet.
Vi gör matematiken till en tydligare del av de dagliga aktiviteterna genom att rikta uppmärksamheten mot den matematik som naturligt finns runt omkring barnen i förskoleklassen. Barnens "matematiska språk" utvecklas när de får kontakt med den begreppsvärld som vi använder när vi pratar om likheter och skillnader, mönster, storlek, placering, antal etc.
1, 2, 3 Matte i förskoleklassen har sju teman/kapitel.
Sortering Kapitlet innehåller övningar i att klassificera och gruppera utifrån färg, form, funktion osv. Vilka hör ihop? Varför? Kan man gruppera på annat sätt?
Former Barnen lär sig olika former och ser på vilket sätt de liknar eller skiljer sig från varandra. Aktuella begrepp är rund, rak, kant, hörn, sida, triangel, fyrhörning, cirkel, stjärna med flera.
Mätning Här utforskas begrepp som större och mindre, högre och lägre, tung och lätt. Barnen upptäcker att något kan vara stort eller litet beroende på vad man jämför med.
Mönster Barnen ska till exempel upptäcka vad som återkommer och i vilken ordning, och göra egna mönster. Symmetri behandlas också.
Placering Kapitlet utgår från centrala lägesord som under, över, bredvid, bakom, framför, mellan, ovanför, nedanför osv. Enkla kartor introduceras.
Tid Barnen lär sig orientera i tid och beskriva tidsrymd (en timme, en stund etc) och ordningsföljd (först, senare etc). Ibland tycker man att tiden går fort och ibland går den långsamt ...
Räkna Här ska barnen ramsräkna, räkna antal, upptäcka att antal är detsamma oavsett om sakerna är stora eller små, para ihop rätt antal med rätt siffra, rita lika många osv. Hur många är "dubbelt så många" – många fler eller ett exakt antal?
Tal upp till 10 förekommer. Barnen gör streck eller skriver siffror.
Vi gör matematiken till en tydligare del av de dagliga aktiviteterna genom att rikta uppmärksamheten mot den matematik som naturligt finns runt omkring barnen i förskoleklassen. Barnens "matematiska språk" utvecklas när de får kontakt med den begreppsvärld som vi använder när vi pratar om likheter och skillnader, mönster, storlek, placering, antal etc.
1, 2, 3 Matte i förskoleklassen har sju teman/kapitel.
Sortering Kapitlet innehåller övningar i att klassificera och gruppera utifrån färg, form, funktion osv. Vilka hör ihop? Varför? Kan man gruppera på annat sätt?
Former Barnen lär sig olika former och ser på vilket sätt de liknar eller skiljer sig från varandra. Aktuella begrepp är rund, rak, kant, hörn, sida, triangel, fyrhörning, cirkel, stjärna med flera.
Mätning Här utforskas begrepp som större och mindre, högre och lägre, tung och lätt. Barnen upptäcker att något kan vara stort eller litet beroende på vad man jämför med.
Mönster Barnen ska till exempel upptäcka vad som återkommer och i vilken ordning, och göra egna mönster. Symmetri behandlas också.
Placering Kapitlet utgår från centrala lägesord som under, över, bredvid, bakom, framför, mellan, ovanför, nedanför osv. Enkla kartor introduceras.
Tid Barnen lär sig orientera i tid och beskriva tidsrymd (en timme, en stund etc) och ordningsföljd (först, senare etc). Ibland tycker man att tiden går fort och ibland går den långsamt ...
Räkna Här ska barnen ramsräkna, räkna antal, upptäcka att antal är detsamma oavsett om sakerna är stora eller små, para ihop rätt antal med rätt siffra, rita lika många osv. Hur många är "dubbelt så många" – många fler eller ett exakt antal?
Tal upp till 10 förekommer. Barnen gör streck eller skriver siffror.