Primärvården som marknad
Författare | |
---|---|
Förlag | Studentlitteratur AB |
Genre | Medicin |
Format | Häftad |
Språk | Svenska |
Antal sidor | 218 |
Vikt | 0 |
Utgiven | 2012-12-28 |
ISBN | 9789144071862 |
Andelen primärvård som bedrivs i privat regi har ökat i Sverige. Begrepp som New Public Management, marknadsanpassning, patienten som kund och varumärke används alltmer i diskussioner om primärvården. Efter införandet av vårdval har de ekonomiska förutsättningarna förändrats och patientens val och efterfrågan på vård har fått en ökad betydelse. Det finns även ett ökat intresse kring vilken roll primärvården har, och förväntas ha, i hälso- och sjukvården som helhet.
Primärvårdens nya förutsättningar, både ur positiv och negativ synvinkel, belyses i boken. Ett genomgående tema är frågan kring hur primärvården skall utvecklas för att bli en primärvård värd namnet – den primära och för samhällets medborgare viktiga vården. Boken vänder sig främst till läkare verksamma i primärvården, beslutsfattare och politiker inom landstingen.