Språkstimulera och dokumentera i den flerspråkiga förskolan
Författare | |
---|---|
Förlag | Studentlitteratur |
Genre | Pedagogik |
Format | Häftad |
Språk | Svenska |
Antal sidor | 184 |
Vikt | 0 |
Utgiven | 2011-01-25 |
SAB | Eabf.02 |
ISBN | 9789144067490 |
Barn lär sig språk och utvecklar kunskap i interaktion med andra. Det är därför viktigt att de får växa upp i en bra språkmiljö, både hemma och i förskolan. Men hur skapar man förutsättningar för bästa tänkbara språkmiljö i den flerspråkiga förskolan? Och hur gör man för att utvärdera verksamheten utifrån barnens språkliga framsteg?
Syftet med den här boken är att inspirera förskolepersonal till systematisk språkstimulans genom att läsa och arbeta med skönlitteratur. Den visar också hur man gör för att dokumentera arbetet och kartlägga språkfärdigheterna. Genom ett välstrukturerat arbete med språk och språkmiljö stärks barnets språkutveckling avsevärt – oavsett vilket modersmål eller vilken hemmiljö barnet har.
I boken presenteras ett kartläggningsredskap, Språkmappen, som ger förskolans personal en tydlig modell att arbeta efter. Här synliggörs såväl det enskilda barnets språkerövrande som det arbete förskolan gör generellt för att sporra och uppmuntra till språkutveckling. Ett exemplar av Språkmappen medföljer boken.
Boken är bearbetad för att passa svensk förskola och erbjuder intressant läsning för såväl blivande som verksamma förskollärare.
Vill du köpa fler ex av Språkmappen, klickar du här