Att ha eller sakna verktyg : om möjligheter och svårigheter att läsa och skriva

Att ha eller sakna verktyg : om möjligheter och svårigheter att läsa och skriva
Författare
Förlag Studentlitteratur AB
GenrePedagogik
FormatHäftad
SpråkSvenska
Antal sidor188
Vikt290 gr
Utgiven2013-09-11
SABEue
ISBN 9789144059143
Köp på AdlibrisKöp på BokusKöp på BookOutletSök på Bokbörsen
Boken fokuserar på läs- och skrivsvårigheter, en grundläggande utgångs­punkt är elevers rätt att lära sig läsa och skriva. I boken behandlas de språkliga verktyg elever behöver för att läsa och skriva, hur man tillägnar sig dem, var olika svårigheter kan uppstå, olika dyslexidefinitioner samt olika didaktiska aspekter på läs- och skrivsvårigheter.

Frågor som diskuteras i boken är:
• Vad innebär det att lära sig läsa och skriva?
• Varför får vissa elever läs- och skrivsvårigheter?
• Hur kan uppkomsten av svårigheter förebyggas?
• Vad innebär det att arbeta ”evidensbaserat” med läs- och skrivlärandet?
• Hur kan lärare och andra vuxna med professioner inom området hjälpa elever som får svårigheter att lära sig läsa och skriva?
• Vad innebär egentligen dyslexi?

Boken har en bred ansats och är avsedd för blivande och verksamma lärare, speciallärare och specialpedagoger i skolan. Den är också relevant för förskollärare och specialpedagoger i förskolan, liksom för blivande och verksamma logopeder och psykologer. Även andra yrkesgrupper som arbetar med utsatta elever i skolan kan ha behållning av boken.