Kändisskap och statuspassager : idrottslig identitet i upplevelseindustrins tjänst

Kändisskap och statuspassager : idrottslig identitet i upplevelseindustrins tjänst
Författare
Förlag Studentlitteratur AB
GenreSamhälle, politik och debatt
FormatHäftad
SpråkSvenska
Antal sidor143
Vikt0
Utgiven2009-07-30
SABRbbda:oa
ISBN 9789144056043
Köp på AdlibrisKöp på BokusKöp på BookOutletSök på Bokbörsen
För en hel generation var Björn Borg sinnebilden för den framgångsrike och världsberömde tennishjälten, särskilt i det ögonblick han lyfte bucklan efter att ha vunnit sin första Wimbledon-titel. "Kändisskap och statuspassager" handlar om att bli stjärna, men också om att lämna livet som aktiv elitidrottare bakom sig. Utifrån såväl klassisk som modern sociologisk teoribildning beskrivs och problematiseras proffslivets och karriärslutets socialpsykologiska dynamik. I boken analyseras ett antal livsberättelser som lämnats av tidigare professionella tennisspelare. Det handlar om genombrott, karriär och framgångar, men också om skadeproblem, bristande motivation och motgångar. På ett pedagogiskt och levande sätt resonerar författaren kring frågan om vad livet som elitidrottare, kändisskapet och karriärslutet innebär för spelarnas identitet, självbild och självförtroende. Boken vänder sig till studenter inom pedagogik, sociologi, socialpsykologi, idrottspsykologi och idrottsvetenskap. Den kan också läsas av alla med ett intresse för idrottsligt kändisskap, karriärer, statuspassager och identitetsförändringar.