Publiceringsetik
Författare | |
---|---|
Förlag | Studentlitteratur AB |
Genre | Filosofi och idéhistoria |
Format | Häftad |
Språk | Svenska |
Antal sidor | 190 |
Vikt | 0 |
Utgiven | 2013-02-01 |
SAB | Dgbf |
ISBN | 9789144053875 |
Vetenskapliga publikationer har fått en allt mer central roll i forskarvärlden. Publikationen förmedlar och tillgängliggör forskningsresultat samtidigt som den utgör en måttstock på forskargruppens och den enskilde forskarens vetenskapliga insats. Exempelvis fördelas i allt högre utsträckning fakultetsmedel utifrån institutionernas vetenskapliga produktion och vetenskaplig kompetens bedöms ofta i termer av längden på publikationslistan. Den hårda konkurrensen om forskningsmedel och tjänster kan locka forskare att ta genvägar till ytterligare publikationer. Risken är att vetenskapen då undergrävs och att forskare blir orättvist bedömda.
Den här boken belyser olika etiska aspekter av vetenskapligt publicerande. Förutom forskningsfusk tar den bland annat upp tillbakahållande av forskningsresultat, överflödig publicering, hanteringen av medförfattarskap, open access, peer review och redaktionella bedömningar, samt hur man kan försöka komma till rätta med de publiceringsetiska problem som finns.
Det här är den första svenska boken på temat publiceringsetik. Den är skriven på ett sådant sätt att den ska kunna läsas av alla som är intresserade av dessa frågor. Som utbildningsmaterial lämpar den sig för kurser och undervisningsinslag i forskningsetik med inriktning på publiceringsetiska frågor, från magisternivå och uppåt.
Den här boken belyser olika etiska aspekter av vetenskapligt publicerande. Förutom forskningsfusk tar den bland annat upp tillbakahållande av forskningsresultat, överflödig publicering, hanteringen av medförfattarskap, open access, peer review och redaktionella bedömningar, samt hur man kan försöka komma till rätta med de publiceringsetiska problem som finns.
Det här är den första svenska boken på temat publiceringsetik. Den är skriven på ett sådant sätt att den ska kunna läsas av alla som är intresserade av dessa frågor. Som utbildningsmaterial lämpar den sig för kurser och undervisningsinslag i forskningsetik med inriktning på publiceringsetiska frågor, från magisternivå och uppåt.