Tillämpad kommunikationsvetenskap

Tillämpad kommunikationsvetenskap
Författare
Förlag Studentlitteratur AB
GenreMedia och kommunikation
FormatHäftad
SpråkSvenska
Antal sidor339
Vikt0
Utgiven2008-06-30
SABQbac
ISBN 9789144049045
Köp på AdlibrisKöp på BokusKöp på BookOutletSök på Bokbörsen
Hur tillämpas kommunikationsvetenskapliga kunskaper inom företag, offentliga institutioner och organisationer? Vilka erfarenheter från yrkesfältet är betydelsefulla för akademiska studier av organisationers kommunikation? Var står forskningen på området? Det är centrala frågor för denna bok som ger en introduktion till ämnesområdet planerad/strategisk kommunikation och public relations. Kommunikation har blivit en viktig dimension av företagande och förvaltning. Professionell hantering av information och relationen med omvärlden får allt större betydelse för framgångsrika organisationer. Kommunikativ förmåga uppmärksammas allt mer som en avgörande faktor för ledning av alla typer av organisationer. Boken söker förena de akademiska och yrkesmässiga erfarenheterna på området. Den behandlar såväl klassisk teoribildning och sedvanliga metoder som nya forskningsrön och utvecklingstendenser i branschen. Boken har ett processperspektiv med inriktning på analys-, planerings- och strategimomenten i informationsarbetet. Massmediekontakter, kriskommunikation och informatörsyrket behandlas dessutom specifikt. Framställningen inleds med två översikter om kommunikationsteori och organisationskommunikation med relevans för ämnesområdet. Tillämpad kommunikationsvetenskap lämpar sig som lärobok i universitets- och högskoleutbildning i medie- och kommunikations-vetenskap och i kurser om planerad kommunikation och public relations. Den lämpar sig även väl för teoretisk fortbildning av yrkesverksamma inom informationsbranschen. Den tredje upplagan av denna bok med sin unika koppling mellan teori och praktik innebär en aktualisering av forskning och kunskaper inom PR- och informationsområdet. Nya fall och exempel presenteras genomgående.