Mediesamhället

Mediesamhället
Författare
Förlag Studentlitteratur AB
GenreSamhälle, politik och debatt
FormatHäftad
SpråkSvenska
Antal sidor267
Vikt0
Utgiven2009-02-09
SABBs
ISBN 9789144049038
Köp på AdlibrisKöp på BokusKöp på BookOutletSök på Bokbörsen
I takt med att medvetenheten om mediernas centrala roll i samhället ökar inom olika vetenskapliga ämnen växer också behovet av kunskap om mediesamhället. Utifrån elva olika begrepp ger "Mediesamhället. Centrala begrepp" en bred introduktion till relationen mellan medier och samhälle. Författarna tar bland annat upp mediernas roll i skapandet av maktförhållanden, offentlighet, identitet, mobilitet, risker och interaktiva processer. Vad finns det för forskning om detta, och hur kan man inkludera medierna i den egna samhällsforskningen? Denna introduktion till studier om mediesamhället riktar sig till studenter, lärare och forskare inom medie- och kommunikationsvetenskap men också till samhällsvetare och humanister i allmänhet.