Ledarskap i klassrummet
Författare | |
---|---|
Förlag | Studentlitteratur |
Genre | Pedagogik |
Format | Häftad |
Språk | Svenska |
Antal sidor | 263 |
Vikt | 378 gr |
Utgiven | 2008-06-09 |
SAB | Eaad |
ISBN | 9789144048338 |
Lärares ledarskap i klassrummet har som främsta mål att förmå eleverna att ägna den schemalagda tiden till arbete med olika former av uppgifter. Uppgifter som genomförs i en kontext som utgörs av skolans yttre, samhälleliga ramar och den inre, lokala skolkulturen. Lärarens uppgift är att ansvara och hantera:Planering - att reflektera över och utveckla en trygg och uppgiftsfokuserad klassrumsatmosfär.Kontroll - att förankra positiva regler och rutiner hos eleverna.Motivation - att göra eleverna målmedvetna och villiga att anstränga sig för att nå målen.Gruppering - att hantera gruppdynamik, normbildning och konflikter i klassen samt formering av arbetsgrupper.Individualisering - att anpassa verksamheterna till varje enskild elevs behov och förutsättningar.Denna reviderade upplaga har kompletterats inom områdena: ledarskapets kontext, särskilt lokala skolkulturer; konflikter och konflikthantering; kooperativt lärande samt gruppering och individualisering.Boken är främst avsedd för studenter på lärarutbildning, lärare i grund- och gymnasieskola samt fristående kurser i pedagogik och beteendevetenskapliga ämnen. Den passar också för blivande barn- och ungdomsledare, personalutbildare och ledare för andra pedagogiska verksamheter.