Det tidiga språkbadet
Författare | |
---|---|
Förlag | Studentlitteratur AB |
Genre | Språk (inkl. lexikon, parlörer och ordböcker) |
Format | Häftad |
Språk | Svenska |
Antal sidor | 285 |
Vikt | 424 gr |
Utgiven | 2009-02-11 |
SAB | F:dofa |
ISBN | 9789144048024 |
Hur erövrar barn i samspel med sin omgivning sina språk och sin förståelse för skriftspråkets funktioner? Den här boken betonar betydelsen av att barn från första levnadsdagen får en rik och varierad språklig stimulans i lustfyllda sammanhang. Under de första levnadsåren läggs grunden för barnets kommunikativa kompetens. Kroppsspråk, känslospråk, talspråk och bildspråk skapar en gemensam kommunikationsbas som utvecklar barnets literacyförmågor.
Det finns ett starkt samband mellan skolframgång och barns språkliga kompetenser. Därför är det nödvändigt att förskolan ger alla barn optimala möjligheter att utveckla sina kommunikativa förmågor och skapar intresse och förståelse för skriftspråkets funktioner.
Med inspiration från Reggio Emilia och Nya Zeeland argumenterar Rigmor Lindö för en upplevelsepedagogik som uppmuntrar barnen till att förankra språket i egna erfarenheter.
Det tidiga språkbadet vänder sig främst till blivande och verksamma förskollärare, men erbjuder också värdefull läsning för alla dem som på olika sätt arbetar med barn i åldrarna 0-7 år.
Det finns ett starkt samband mellan skolframgång och barns språkliga kompetenser. Därför är det nödvändigt att förskolan ger alla barn optimala möjligheter att utveckla sina kommunikativa förmågor och skapar intresse och förståelse för skriftspråkets funktioner.
Med inspiration från Reggio Emilia och Nya Zeeland argumenterar Rigmor Lindö för en upplevelsepedagogik som uppmuntrar barnen till att förankra språket i egna erfarenheter.
Det tidiga språkbadet vänder sig främst till blivande och verksamma förskollärare, men erbjuder också värdefull läsning för alla dem som på olika sätt arbetar med barn i åldrarna 0-7 år.