Professionell utveckling och handledning : ett yrkesövergripande perspektiv
Författare | |
---|---|
Medverkande | |
Förlag | Studentlitteratur |
Genre | Samhälle, politik och debatt |
Format | Häftad |
Språk | Svenska |
Antal sidor | 271 |
Vikt | 390 gr |
Utgiven | 2008-06-09 |
SAB | Ohf:dd |
ISBN | 9789144047737 |
Tre ledord genomsyrar denna yrkesövergripande bok om professionell handledning och utveckling:
• Helhetsperspektiv
• Relationskompetens
• Reflektion
Boken är en uppdatering och vidareutveckling av Kari Killéns tidigare bok Handledning i socialt arbete. I Professionell utveckling och handledning utvidgas framför allt barnperspektivet, med stark tonvikt på anknytningsteori och relationskompetens. Boken har en pedagogisk infallsvinkel som utvecklats inom psykosocialt arbete och som sätter relationen till klienten/patienten och reflektionen i centrum. Författaren visar att det sätt som vi hanterar våra relationer på har en avgörande betydelse för utvecklingen av personlig och professionell integritet, och för det personliga och professionella lärandet. Detta gäller oavsett om det handlar om relationen mellan föräldrar och barn, lärare och student, klient/patient och professionell eller handledare och handledd. Boken innehåller många belysande exempel ur författarens gedigna erfarenhet. Professionell utveckling och handledning vänder sig till handledare, studenter och yrkesverksamma inom socialtjänst, hälso- och sjukvård samt förskola och skola som vill arbeta vidare med sin professionella utveckling.
• Helhetsperspektiv
• Relationskompetens
• Reflektion
Boken är en uppdatering och vidareutveckling av Kari Killéns tidigare bok Handledning i socialt arbete. I Professionell utveckling och handledning utvidgas framför allt barnperspektivet, med stark tonvikt på anknytningsteori och relationskompetens. Boken har en pedagogisk infallsvinkel som utvecklats inom psykosocialt arbete och som sätter relationen till klienten/patienten och reflektionen i centrum. Författaren visar att det sätt som vi hanterar våra relationer på har en avgörande betydelse för utvecklingen av personlig och professionell integritet, och för det personliga och professionella lärandet. Detta gäller oavsett om det handlar om relationen mellan föräldrar och barn, lärare och student, klient/patient och professionell eller handledare och handledd. Boken innehåller många belysande exempel ur författarens gedigna erfarenhet. Professionell utveckling och handledning vänder sig till handledare, studenter och yrkesverksamma inom socialtjänst, hälso- och sjukvård samt förskola och skola som vill arbeta vidare med sin professionella utveckling.